Gruppearbeid og flerspråklige elever

Randi Myklebust forsvarte i juni sin doktoravhandling ved Det Utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo. Avhandlingens tittel er Muntlighet i det flerspråklige klasserommet. En studie av elevers samtaler på norsk i fem gruppearbeid på sjuende klassetrinn.

Innsikt i gruppearbeid
Studiens hovedmål er å få innsikt i hva som karakteriserer elevers muntlige aktivitet i et gruppearbeid, og å forstå det muntlige samspillets betydning for læring hos elever generelt og hos elever med norsk som andrespråk spesielt. Avhandlingen bygger på ideen om at det finnes et potensial for læring i elevers samtale. Studien tar for seg hva elevene snakket om under gruppearbeidet, og hvordan samtalene ble gjennomført.

Gruppearbeid og læringsutbytte
Gruppearbeidene som Myklebust studerte, bar preg av at elevene var motivert for arbeidet og lojale overfor lærernes forventning til gjennomføring av arbeidet. Samtalene elevene imellom dreide seg mye om arbeidsfordeling. Elevene var opptatt av hvordan oppgavene skulle løses, hva de skulle gjøre og hvem som skulle utføre de ulike arbeidsoppgavene. Samtalen var i mindre grad av faglig karakter. Det fagrelaterte innholdet i samtalene begrenset seg til et hverdagslig ordforråd. Elevenes begrensede ferdigheter i å samtale om faglige temaer førte til et individuelt ansvar for å løse de faglige spørsmålene. Mye av potensialet for et faglig utbytte av det muntlige arbeidet gikk dermed tapt. Dette viste seg å bli både sosialt og faglig uheldig for elever som holdt på lære seg norsk.

Flerspråklige elevers rolle
For elever som holder på å lære seg norsk, kan det være en utfordring å delta i gruppearbeid der de andre deltakerne har norsk som morsmål. Myklebusts studie viser at flerspråklige elever var aktive i ulik grad under gruppearbeidene. Noen hadde sentrale roller i gruppeprosessene, og noen hadde mer perifere roller. Den norskspråklige kompetansen til disse elevene er imidlertid én rimelig forklaring på hvilken rolle de inntok. Det finnes også andre faktorer som har betydning for flerspråklige elevers mulighet for å bli hørt og lyttet til. Det dreier seg om elevenes begrepsmessige utgangspunkt, relasjonene innad i gruppene og bevisstheten om språklig mangfold.

Innsats på tre områder kan øke kvaliteten på gruppearbeidet
I avhandlingen peker Myklebust på tre områder som vil kunne øke kvaliteten på gruppearbeid slik at læringsutbyttet blir større. Dette er områder som dreier seg om elevers førforståelse, faglig samtale og kunnskaper om flerspråklighet. Ved å legge vekt på et forarbeid, der læreren retter oppmerksomhet mot fagstoffet og elevers kunnskap om temaet, kan man skape kontinuitet mellom tidligere forståelse og nytt stoff.

Fokus på faglige samtaler
Ved å arbeide med faglige samtaler i klasserommet vil man imøtekomme både den flerspråklige elevgruppens og de andre elevgruppenes behov. Eksplisitt undervisning som tydeliggjør språklige trekk ved diskuterende og utforskende samtaler, vil gagne alles læringsprosess. I tillegg vil en slik undervisning i muntlighet kunne gi elever som holder på å lære seg norsk, en bedre tilgang til uttrykksmåter som trengs for kommunikasjon i skolekonteksten.

Bevissthet rundt flerspråklighet
For å øke kvaliteten på gruppearbeidet er det viktig at læreren har bevissthet og kunnskap om hvordan man underviser i en flerspråklig klasse. Resultatene fra denne studien tyder blant annet på at det er nødvendig å løfte fram og benytte de varierte språklige ferdighetene som ligger i elevgruppen. Dette er både fordi en elevs samlede språkkompetanse er en ressurs for den enkeltes begrepsmessige utvikling, og fordi respekt og forståelse for språklig variasjon blant alle elevene er en viktig forutsetning for at flerspråklige blir hørt i samtaler.

Læreren har en viktig rolle i gruppearbeidet
En konsekvens av den innsikten som Myklebust har gitt oss i avhandlingen, bør være at læreren med fordel kan innta en mer aktiv rolle gjennom gruppearbeidet. Læreren må kunne ha en veiledende rolle gjennom gruppearbeidet uten at det bryter med formålet – elevenes egen aktivitet og innflytelse. Læreren har dermed en kompleks oppgave, og en av de største utfordringene er å gjøre faglig innhold tilgjengelig for elever som er i ferd med å lære seg norsk.

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord