Overganger – innføringstilbud til ordinært tilbud

NAFO har laget tre filmer fra kommuner som har gode tiltak for å gi en best mulig overgang mellom innføringstilbud og ordinært tilbud. Filmene viser eksempler fra barnetrinn, ungdomstrinn og videregående opplæring.

Innføringstilbud gir ofte trygge rammer og et godt tilpasset opplæringstilbud for nyankomne barn og unge. Mange elever opplever imidlertid overgangen til det ordinære tilbudet som utfordrende, både faglig og sosialt. Det er derfor vesentlig at ansatte i ulike tilbud samarbeider for å lette overgangen.

Hvordan man best legger til rette for en myk overgang for elevene, vil avhenge av hvordan innføringstilbudene er organisert. NAFO har laget filmer med eksempler fra kommuner som har gode tiltak i forbindelse med overganger, både på barnetrinn, ungdomstrinn og videregående. Filmene er laget til kompetanseutviklingspakker om nyankomne elever som snart publiseres i Språkløyper.

Film 1: Eksempel fra barnetrinn

Hagaløkka skole har mottaksklasse for elever fra hele Asker kommune. For å lette overgangen fra innføringstilbud til ordinært tilbud har de en hospiteringsordning i kommunen. Alle elevene i mottaksklassen har besøksuker i sine ordinære klasser hver femte uke, enten de skal fortsette på samme skole eller på en annen skole. Gjennom besøksukene får elevene anledning til å bli kjent med lærere og elever de skal være sammen med videre. Det understrekes at tospråklige lærere har en spesielt betydningsfull rolle i forbindelse med elevenes overgang fordi de arbeider på flere skoler og kan følge elevene etter overgangen.

Film 2: Eksempel fra ungdomstrinn

På Bankgata ungdomsskole i Bodø gis det intensiv norskopplæring i innføringstilbud første halvdel av dagen, mens elevene følger ordinære timer på trinnet etter lunsj med støtte fra tospråklige lærere og andre individuelle tilpasninger. Timeplanen for hele skolen er tilpasset slik at flest mulig praktiske fag legges på slutten av dagen. En slik modell er mulig fordi de aller fleste nyankomne elever fortsetter på Bankgata når de er ferdige med innføringstilbudet.

Film 3: Eksempel fra videregående opplæring

I Drammen samarbeider videregående og voksenopplæring om et felles innføringstilbud for nyankomne elever mellom 16 og 24 år. Dette kalles kombinasjonsklasser. I kombinasjonsklassen arbeider de mye med karriereveiledning, og de har hospiteringsordninger som gjør at elevene får prøve seg i mange ulike utdanningsprogram på yrkesfag før de skal søke seg inn på ordinær videregående opplæring. Slike hospiteringsordninger kan bidra til færre feilvalg og dermed mindre frafall.

Les mer om overganger i videregående:
Overganger for elever i videregående opplæring