Videregående

I den flerkulturelle skolen er språklig og kulturelt mangfold en ressurs som kan benyttes til berikelse for alle. For NAFO er det en hovedoppgave fremme inkludering og medvirke til at alle elever får likeverdig opplæring. For å sikre at alle får likeverdig opplæring, må skolen tilby elevene som trenger det særskilt språkopplæring der de får undervisning tilpasset sine behov.

På disse sidene vil du finne aktuelt stoff om hvordan skolen kan legge til rette opplæringen for elever i den flerkulturelle skolen. Her finner du alt fra pekere til lover, forskrifter og rundskriv til eksempler på god praksis.

Sidene henvender seg til lærere, skoleledere og andre skoleansatte, samt ansatte i fylkeskommunene og andre innenfor utdanningssektoren. Send oss gjerne tips og ideer til innholdet!

Den internasjonale Holocaustdagen

Foto: Jødedeportasjonsmonumentet i Oslo, tatt av Chris Nyborg

I november 2005 vedtok FNs generalforsamling at 27. januar skal være Den internasjonale Holocaustdagen. Dagen markeres over hele landet, og er en anledning for skoler til å tematisere rasismens og antisemittismens ytterste konsekvenser.

Undervisningsressurser fra HL-senteret

Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret) har utarbeidet mye materiell knyttet til Holocaustdagen. Senteret har i flere år hatt ulike arrangementer og opplegg tilpasset skolers markering av dagen. På senterets nettside kan man lese om aktiviteter de siste årene, finne ideer til aktiviteter og forslag til undervisningsopplegg.

Holocaustdagen 2019

HL-senterets nettside ligger forslag til en rekke undervisningsopplegg som kan brukes for å markere Holocaustdagen 2019. Undervisningsoppleggene dreier seg blant annet om refleksjon og oppgaver rundt filmen «Trikken til Auschwitz», bruk av nettressurser for å kartlegge spor av fortiden i nærmiljøet, og for å gjøre seg kjent med og vurdere eksempler på gatekunst og minnesmerker. På siden finnes også PowerPoint-presentasjoner knyttet til oppleggene og informasjon til lærer. Målene med undervisningsoppleggene er å minnes ofrene, gjøre elevene bevisste på sin lokalhistorie knyttet til Holocaust og å analysere og reflektere rundt ulike former for markering av hendelser i fortiden.

Antisemittisme – før og nå

Jødisk Museum i Oslo lanserte 19. september 2017 en nettressurs om antisemittisme, som er utviklet for elever og lærere på ungdomstrinnet og i videregående skole. Ressursen har tittelen «Antisemittisme – før og nå» og tilbyr elever og lærere en grundig, oversiktlig og forskningsbasert framstilling av antisemittisme som historisk og nåtidig fenomen.

Våre fem nasjonale minoriteter

Nettressursen Nasjonale minoriteter er utarbeidet av NAFO på oppdrag av Utdanningsdirektoratet. På nettsiden kan lærere hente informasjon og undervisningsopplegg om jødenes historie tilpasset ungdomstrinnet og videregående opplæring.

Benjaminprisen til Kuben videregående skole!

Årets Benjaminpris tildeles Kuben Videregående skole i Oslo for sitt helhetlige og systematiske arbeid mot rasisme og diskriminering.

Helhetlig tankegang

I juryens begrunnelse for tildelingen av prisen kan vi lese at Kuben videregående skole evner å se enkelttiltak på ulike plan i sammenheng. Juryen trekker fram skolens helhetlige tenkning i arbeidet mot rasisme og diskriminering. Arbeidet er godt forankret i handlingsplaner, pedagogisk plattform og andre styringsdokumenter skolen har. Kuben videregående skoles arbeid favner bredt, fra store satsninger og tiltak innen inkluderingsarbeid til mindre handlinger som gjennomføres i hverdagen. Skoleåret 2017/2018 jobbet samtlige klasser på skolen med fordypningsprosjekter om utenforskap og ekstremisme.

Fra «Rektor Kubens» Facebook

Elevinvolvering

Elevene på Kuben videregående skole får støtte til å bli aktive aktører i et demokratisk samfunn, og elevinvolvering vektlegges. Skolens verdigrunnlag, som gjelder både elever og ansatte, er utviklet og implementert av elevrådet ved skolen. Den aktive involveringen skaper tilknytning og tilhørighet blant elevene. Skolen er en stor og mangfoldig skole, hvor elever med ulike bakgrunner og erfaringer samles hver eneste dag. Juryen trekker frem at skolen har skapt en identitets- og fellesskapsfølelse, og at de evner å ta vare på enkeltpersonene i en kompleks skolehverdag.

Om Benjaminprisen

Benjaminprisen deles hvert år ut til en barne-, ungdoms- eller videregående skole som utmerker seg for sitt arbeid mot rasisme og diskriminering. Prisen er oppkalt etter Benjamin Hermansen som ble drept av erklærte nynazister da han var 15 år gammel. Les mer om Benjaminprisen.

NAFO gratulerer

NAFO gratulerer både elever, lærere og ledelse ved Kuben videregående skole! Vi håper prisen vil inspirere andre skoler rundt om i landet til å arbeide aktivt mot rasisme og diskriminering!

Les juryens begrunnelse for tildelingen av Benjaminprisen 2018.

Fabelaktig formidling i norsk som andrespråk

Vi gratulerer vår tidligere kollega Tone Evensen som er tildelt Kopinors pris for fabelaktig formidling. Prisen går til en norsklærer som inspirerer og motiverer andre, og som har vært med på å utvikle faget videre. Dette er første gang prisen går til en lærer i norsk som andrespråk.

Bred erfaring som norsklærer

Evensen har arbeidet med ungdomsskoleelever, asylsøkere, voksne innvandrere og barn og unge med særskilte behov. Hun jobber nå som norsklærer på Voksenpedagogisk senter i Ringsaker. Gjennom sin blogg Glimt fra et flerspråklig klasserom deler hun sitt engasjement for feltet og inspirerer andre lærere.

Bruker skjønnlitteratur

Evensen jobber med heterogene klasser med sprik i språklige og faglige ferdigheter. For å tilpasse opplæringen til den mangfoldige elevgruppen bruker hun ofte skjønnlitterære tekster. Gjennom lesing av tekstutdrag på norsk og morsmål, høytlesning, illustrasjoner, bearbeiding av tekstene, samskriving og varierte muntlige aktiviteter får alle elevene mulighet til å delta aktivt.

Skaper møteplasser

Det er viktig for Evensen å skape arenaer hvor ungdommer i mottaksklasser møter elever i ordinære klasser. Det har hun lagt til rette for gjennom et prosjekt hvor mottaksklassen samarbeidet med en ordinær klasse om å lage to animasjonsfilmer basert på eventyr. Elevene valgte selv eventyrene, leste inn fortellingene og laget illustrasjonene. Se filmene og les mer om prosjektet på Tema Morsmål.

Kreativitet og mestring

Kreative prosjekter med fortellinger, film, musikk, tegning, maling og animasjon skaper gode muligheter for samhandling og mestringsfølelse. Evensen legger vekt på at alle elevene skal få vist fram sin kompetanse og føle mestring i skolehverdagen, blant annet gjennom bruk av morsmål og kreative uttrykk i klasserommet.

Les intervju med Evensen og juryens begrunnelse på Fabelaktig formidling.

Tilbakeblikk på NAFO-konferansen 2018

Foto: Majja Jansson fra Elvebakken videregående skole

19. og 20. november gikk NAFO-konferansen av stabelen. Temaet for konferansen var «Mangfold i barnehage og skole». Under denne fanen var det samlet mye variert innhold, og i alt deltok eller bidro over 500 personer til årets konferanse.

Plenumsforedrag

Første dag av konferansen begynte med en felles del for alle deltakere. Etter at deltakerne hadde blitt ønsket velkommen, kåserte Mette Elisabeth Nergård fra grunnskolelærerutdanningen på OsloMet over tittelen «Mangfoldet som glapp». Hun delte perspektiver fra sin oppvekst i et samisk distrikt på 1960-tallet, hvor verken samiske språk eller kulturuttrykk fikk en plass på skolen. Mangfoldskompetanse og transspråking var temaet for de to påfølgende foredragene. Tony Burner fra Universitetet i Sørøst-Norge og OsloMet viste hvor viktig  det er å synliggjøre og anerkjenne mangfold og ga eksempler på mangfoldskompetanse. Temaet til Joke Dewilde fra Universitetet i Oslo var blant annet transspråking som pedagogisk strategi i barnehager og skoler.

Barnehagesesjon

Etter lunsj delte deltakerne seg i to ulike sesjoner for skole og barnehage, som begge hadde tre innlegg. Katrine Giæver, som er stipendiat ved Høgskolen i Innlandet, startet barnehagedelen med et innlegg om atmosfærer i barnehagens språkarbeid. Den neste ut var Torild Marie Olsen fra Universitet i Agder som presenterte sitt doktorgradsarbeid som omhandler samtaler mellom ansatte i barnehagen og flerspråklige barn. Barnehagedelen ble avsluttet av Marcela Bustos fra OsloMet som i samarbeid med Lillian Århus Ekerhovd og Siv Anne Waage fra Fjell kommune snakket om hvordan en kan få til et godt foreldresamarbeid med foreldre som er nyankomne flyktninger.

Skolesesjon

På skolesesjonen handlet det om ressurser og pedagogikk i møte med flerspråklige elever i klasserommet. Kirsten Palm, fra OsloMet,  viste både hvordan flerspråklighet kan synliggjøres og brukes som ressurs i klasserommet, og hvordan den også kan ignoreres og undertrykkes. Olaf Husby holdt et innlegg om utviklingen av nettressurser ved NTNU. Han fortalte blant annet om ressursen LearnNow og hvordan prosjektet hadde vokst og nye grupper og behov kommet til. Sist ut på skoledelen var NAFOs rådgiver Hanne Haugli, som for tiden er stipendiat ved UiO. Hun holdt et innlegg om hvordan en kan drive skrivestøttende opplæring i heterogene klasserom ved hjelp av sjangerpedagogikk.

Konferansemiddag med kulturelle innslag

På kvelden deltok en del av deltakerne på en festmiddag med kulturelle innslag, blant annet gitarspill og Bollywood-dans.

Språkkonferanser

På dag to kunne deltakerne velge mellom ulike paralleller og workshops (se oversikt her), og tiden etter lunsj var satt av til språkkonferanser. Et viktig formål med NAFO-konferansen er å skape en møteplass for tospråklige lærere. Fordelt rundt omkring på OsloMet foregikk det ti ulike språkkonferanser på arabisk, dari og pashto, litauisk, kurdisk, polsk, russisk, somali, tamil, thai og tigrinja.
Her
kan du lese om de ti språksesjonene på NAFO-konferansen.
 

  • Her kan du finne presentasjonene fra alle innleggene.
  • Her kan du se opptak av plenumsforedragene og skolesesjonen.
  • Den europeiske språkprisen 2018

    NAFO gratulerer Dahlske videregående skole

    Den europeiske språkprisen blir delt ut kvart år til nyskapande prosjekt som medverkar til å fremje læring av språk. I år var det Dahlske videregående skole i Grimstad som fekk prisen for å ha arbeidt målretta for å inspirere og motivere tilsette og elevar til å utvikle tiltak og tenke nytt rundt språkopplæring.

    Tar i bruk ressursane i klasserommet

    Skolen legg vekt på å ta i bruk dei språklege og kulturelle ressursane i klasserommet. Eit av tiltaka er å la elevar med andre morsmål enn norsk gje medelevar minikurs i språka sine, eit anna er knytt til årleg feiring av den internasjonale språkdagen. Skolen har òg som mål å utvikle ei haldning blant elevane om at det er moro å lære språk og at språk er viktig for dei i framtida. Dei arbeider derfor aktivt for å få fleire elevar til å velje språkfag som programfag, og dei har kontakt med ungdomsskolar for at elevane skal bli interesserte i språk tidleg.

    Tildelinga av Den europeiske språkprisen

    Den europeiske språkprisen blir tildelt av nasjonale juryar i samhøve med felles europeiske og nasjonale kriterium. Les meir om tildelinga av Den europeiske språkprisen 2018 her.

    Tilbakestill glemt passord
    Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord