20 år med flerspråklig og flerkulturell opplæring 

21. og 22. oktober feiret NAFO sitt 20-årsjubileum med å samle totalt 950 deltakere til konferanse. Over 60 formidlere og foredragsholdere har bidratt og delt viktig kunnskap til deltakerne på tvers av nivåer: barnehage, grunnskole, videregående, voksenopplæring, PPT og tospråklige lærere. Tusen takk til alle som har bidratt og deltatt!

21. og 22. oktober feiret NAFO sitt 20-årsjubileum med en stor konferanse. Konferansen samlet totalt 950 deltakere, og over 60 formidlere og foredragsholdere har bidratt og delt viktig kunnskap til deltakerne på tvers av nivåer: barnehage, grunnskole, videregående, voksenopplæring, PPT og tospråklige lærere.  

NAFO vil gjerne takke alle som har bidratt og deltatt på jubileumskonferansen! 

Foto: Benjamin Ward

NAFOs historie 

Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) ble opprettet i 2004 som et tiltak i stategiplanen Likeverdig utdanning i praksis! (Utdannings- og forskningsdepartementet, 2003). Planen hadde som mål å redusere utdanningsforskjeller mellom majoritetsspråklige og minoritetsspråklige barn og unge. Senteret ble ledet av Ann-Magritt Hauge og hadde tre ansatte i oppstarten. Disse hadde jobbet på NAFOs forløper Senter for kompetanseutvikling i den flerkulturelle skolen (SEFS), som ble opprettet i 2000. I 2015 tok Sigrun Aamodt over som senterleder. Hun styrte NAFO i åtte år, før nåværende leder Marit Lunde overtok i 2023. I dag har NAFO 37 ansatte.

NAFO var underlagt Utdanningsdirektoratet fram til 2018 og fikk årlige oppdragsbrev som definerte virksomheten. Selv om NAFOs ansatte hadde tilhørt Høgskolen i Oslo/ Oslo og Akershus fra opprettelsen, var det først fra 2018 at senteret ble fullt underlagt det nye OsloMet – storbyuniversitetet, og en del av Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI).  

NAFOs mandat og kjerneoppgaver 

NAFOs overordnede mandat ble gitt av Kunnskapsdepartementet under opprettelsen i 2004 og er det samme i dag. NAFO skal bidra til at flerspråklige og flerkulturelle perspektiver blir ivaretatt i alle ledd i utdanningssystemet, fra barnehage til høyskole- og universitetsnivå. NAFO driver et landsdekkende arbeid for å fremme tilpasset og god opplæring av minoritetsspråklige barn, unge og voksne i inkluderende flerkulturelle læringsfellesskap. 

En av NAFOs kjerneoppgaver siden oppstarten har vært å være tett på praksisfeltet og bidra til å danne gode nettverk for de som jobber innenfor vårt fagfelt. Vi jobber med kompetanseutvikling innenfor barnehage, grunnskole, videregående opplæring, PPT og voksenopplæring. I tillegg har NAFO utviklet et bredt utvalg flerspråklige ressurser til bruk i barnehage og skole, og for familier som er nye i Norge. De senere årene har digitale ressurser blitt en stadig større del av vår virksomhet, og vi drifter i dag fem ulike nettsteder: nafo.oslomet.no, morsmal.no, lexin.oslomet.no, bildetema.oslomet.no og skolekassa.no. 

NAFO driver også en egen skole kalt Fleksibel opplæring som har digital tospråklig undervisning for elever i hele Norge. I år deltar 69 skoler med 256 elever. Og nylig har vi også etablert et nytt etterutdanningskurs for de som har pedagogisk utdanning fra utlandet, men som trenger en innføring i norsk barnehage og skole.  

Foto av fem personer i samtale på en scene.
Lærere og ansatte i Fleksibel opplæring i samtale på scenen under jubileumskonferansen. Foto: Benjamin Ward

Les mer om NAFOs historie og arbeid:

NAFO 20 år – Flerkulturell og flerspråklig opplæring siden 2004, Dag Fjæstad og Marit Lunde, i NAFO 20 år: – jubileumstidsskrift | Skriftserien 

Foto av personer i bevegelse inne i en konferanseal.
Nå begynner det straks