Kompetanseheving

NAFO utvikler nettbaserte kompetanseutviklingskurs for barnehage og skole. Målgruppen er barnehagepersonale og lærere i grunnskolen og videregående opplæring.

Det er lagt opp til en barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling der hele personalet deltar. Kursene vil ta for seg ulike temaer med kortere introduksjonstekster, refleksjonsspørsmål, miniforelesninger, fordypningsartikler, filmer og oppgaver/tips til praksis. Innholdet til kursene legges ut fortløpende.
 

Tema Morsmål fyller 10 år!

Denne høsten det ti år siden nettstedet Tema Morsmål gikk online for første gang. Tema Morsmål har gjennom disse ti årene vært en viktig pådriver for inkluderende og tilpasset opplæring for barn og elever fra språklige minoriteter. Nettsiden samler og utvikler flerspråklige ressurser til bruk i barnehage og skole, og deler eksempler på god praksis fra hele landet. Et annet viktig formål med Tema Morsmål er å danne et nettverk for tospråklige lærere, morsmålslærere og tospråklig personale i barnehagen.

Tema Morsmåls oppstart

I stortingsmelding 23. Språk bygger broer initierte Kunnskapsdepartementet et nordisk samarbeid om digitale læringsressurser på flere språk. Siden 2001 hadde Sverige hatt en side som het Tema modersmål, og Norge ønsket å lage en norsk versjon av denne siden. I 2009 fikk Utdanningsdirektoratet i oppdrag å samarbeide med Sverige om å utvikle en lignende norsk side. Den norske versjonen ble lansert 22. oktober 2009, og fra 1. januar 2011 tok NAFO over ansvaret for siden. Tema Morsmål ble gjennom mange år ledet av Sunil Loona som har vært en tydelig og betydningsfull stemme på opplæringsfeltet.

Kompetanseheving og nettverksbygging

Et av formålene med Tema Morsmål er å bygge opp nettverk for tospråklige lærere, morsmålslærere og flerspråklige ansatte i barnehager. Tospråklige lærere og morsmålslærere jobber gjerne på flere skoler, noe som kan gjøre det vanskelig å delta i et faglig fellesskap, og det var viktig å skape en møteplass for disse lærerne. Gjennom Tema Morsmåls workshops, fagdager og konferanser har flerspråklig personale i barnehage og skole fått anledning til å dele erfaringer og utvikle sin kompetanse.

Tema Morsmåls arbeid

Arbeidet med Tema Morsmål ledes av NAFO, som drifter og utvikler innholdet på nettsiden. NAFO har samarbeid med tospråklige lærere og tospråklig personale fra barnehager som utvikler tospråklige ressurser og er redaktører for de ulike språksidene. Tema Morsmål har også en referansegruppe som består av representanter fra kommuner som kjenner praksisfeltet i barnehage og skole godt. Referansegruppen har en rådgivende og veiledende rolle for prosjektgruppen på NAFO.

Flerspråklige ressurser og materiell

Tema Morsmål har i dag 15 ulike språksider. Man finner blant annet tospråklige undervisningsopplegg, ressurser i fag, flerspråklige fortellinger, sanger, rim, regler og informasjonsmateriell til foresatte på flere språk. Flerspråklige ressurser er viktige for faglig og språklig utvikling, men også for å synliggjøre og anerkjenne de språklige og kulturelle ressursene som barn og elever bringer med seg til barnehage og skole. Vi gleder oss til å fortsette arbeidet og ser frem til å publisere nye ressurser i tiden fremover!

Konferanse om opplæring for unge med kort botid

Den 18. og 19. november 2019 blir det arrangert konferanse om fylkeskommunale opplæringstilbud for unge i alderen 16-24 med kort botid på OsloMet – storbyuniversitetet.
Konferansen er allerede fullbooket, men det er mulig å sette seg på venteliste.

Målgruppe

Målgruppe for konferansen er lærere, skoleledere, prosjektledere/prosjektansvarlige for Jobbsjanseprosjektene og ansatte i fylkeskommunene/samarbeidskommuner som driver fylkeskommunale opplæringstilbud for elevgruppen.

Faglig påfyll og erfaringsutveksling

På konferansen vil det både være forelesninger og erfaringsutveksling rundt organisering og innhold i opplæringen. Gå til konferansens program.

Praktiske opplysninger

Sted: Konferansen foregår på OsloMet – storbyuniversitetet. Overnatting for tilreisende blir på Radisson Blu Scandinavia. Der blir det også arrangert middag for de deltakerne som ønsker det 18. november.

Pris: Det er gratis å delta på konferansen, og hotellovernatting for tilreisende vil bli dekket fra mandag 18. til tirsdag 19. november. Det kan bli nødvendig å sette begrensninger på antall deltakere og antall rom som dekkes. Reise må dekkes av arbeidsgiver.

Påmelding

Konferansen er fullbooket. Det er mulig å sette seg på venteliste fram til 4. november.
Etter det vil alle få tilbakemelding på mail om de får plass eller ikke.

Har du meldt deg på, men blir forhindret fra å møte, ber vi deg melde deg av så snart som mulig for å gi plass til dem som står på venteliste.

Arrangør

Konferansen er arrangert av NAFOs fylkeskommunale skoleeiernettverk og IMDi. NAFO er faglig ansvarlig for konferansen.

Andrespråkslæring og dysleksi

De fleste klasser har én eller flere elever med dysleksi (Dysleksi Norge). Blant disse er det også elever med norsk som andrespråk. Lancaster University har laget nettkurset Dyslexia and Foreign Language Teaching som lærere kan følge for å lære mer om hvordan man kan legge til rette for elever med dysleksi i andrespråks- og fremmedspråksundervisningen.

Innhold i kurset

I kurset får du en innføring i teori knyttet til dysleksi, og hvordan det å ha dysleksi kan påvirke det å lære et nytt språk. Samtidig legges det stor vekt på hvordan du kan jobbe i praksis for å hjelpe elever med dysleksi i språklæringen. Kurset tar utgangspunkt i hvordan det er å lære engelsk for elever med et annet morsmål, men mye av både teorien og de praktiske tipsene er overførbare til norsk som andrespråk.

Praktisk gjennomføring

Kurset er delt i fire økter som hver er estimert til å ta fire timer. Hele kurset er tenkt gjennomført over fire uker. Kurset består av videoer og artikler av ulik lengde. Videoene inneholder miniforelesninger, intervjuer, konkrete tips og eksempler fra praksis. De korte artiklene er lett tilgjengelig og enkle å lese. De lengre artiklene er nedlastbare og gir anledning for litt mer fordypning og teori.

Lenker

Dyslexia and Foreign Language Teaching

Kartlegging og utredning (NAFO)

Dysleksi og fremmedspråk (Fremmedspråksenteret)

Dysleksi Norge

Ressursar til uttaleundervisning

NAFO har samla ressursar som kan vere til hjelp i arbeid med uttale. Nokre av ressursane kan elevar og deltakarar arbeide med på eiga hand, andre kan vere til inspirasjon og nytte for lærarar.

Fokus på uttale

Uttaleundervisning spelar ofte ei mindre rolle enn grammatikk- og ordforrådsundervisning i andrespråksklasserommet (Husby 2015), og undervisninga dreiar seg ofte om uttale av enkeltlydar. Men forskarar argumenterer for at det er grunn til å ha eit større fokus på aspekt som trykkplassering, prosodi og intonasjon (Husby og Kløve 1998; Harnæs 2008). Øvingar som dramatisering og rollespel kan nyttast for å fokusere på desse aspekta. I denne filmen kan ein sjå eit eksempel frå Sverige der nyankomne elevar i ungdomsskulen arbeider med uttale gjennom drama:

Samanlikning av språk

Å samanlikne lydinventaret i morsmålet og norsk kan vere bevisstgjerande for både innlæraren og læraren. Læraren kan hente informasjon om morsmålet til elevane frå kontrastive analysar, som kan hjelpe til å forstå kva ein bør prioritere å bruke tid på i uttaleundervisninga. Elevane/deltakarane bør få hjelp til å sjå fellestrekk og ulikskap i lydinventara ved å samanlikne språka. Ein kan sjå eit enkelt døme på dette på barnetrinnet i denne filmen:

Digitale ressursar
  • Uttale.no er ein ressursbank for elevar og lærarar med videoar, PowerPoint til bruk i klasserommet, diktatar og kvissar. Sida er laga av Cecilie S. Knudsen som er universitetslektor i norsk for utlendingar ved NTNU.
  • Multisensorisk uttaleundervisning presenterer ein metode for uttaleundervisning, utarbeidt av norsklektor Snorre Karkkonen Svensson, med informasjon om norsk uttale og forslag til aktivitetar i klasserommet.
  • Programmet CALST (Computer-Assisted Listening and Speaking Tutor) lar elevane/deltakarane øve uttale av ord og uttrykk på åtte norske dialektar med oppgåver tilpassa morsmålsbakgrunn. Programmet er utvikla ved NTNU.
  • Appen Norwegian Pronunciation byggjer på same teknologi som CALST og er også utvikla ved NTNU. Appen har uttaleøvingar tilpassa morsmålsbakgrunn. Den kan lastas ned for iPhone og Android.
  • Videoførelesningar med førsteamanuensis ved NTNU Olaf Husby om mellom anna uttaleundervisning og trykk, lengde og tonelag
Litteratur

Harnæs, L. A. (2008). Uttale og uttaleopplæring i norsk som andrespråk. I E. Selj & E. Ryen (Red.), Med språklige minoriteter i klassen (2. utg). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Husby, O. (2015). Andrespråk og uttale. I K. M. Eide (Red.), Norsk andrespråkssyntaks. Oslo: Novus forlag.

Husby, O. & Kløve, M. H. (1998). Andrespråksfonologi. Teori og metode. Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Spesialist i opplæring av minoritetsspråklige elever

For å bidra til gode opplæringstilbud til minoritetsspråklige elever og økt kompetanse på skolene, åpnes det nå for at skoleeiere kan søke tilskudd til lærerspesialister i opplæring av minoritetsspråklige elever. Dette er blant annet en oppfølging av tiltak 12 i Regjeringens integreringsstrategi. Les mer om funksjonen som spesialist i opplæring av minoritetsspråklige elever på Utdanningsdirektoratets nettside.

Hva er en lærerspesialist?

En lærerspesialist er en lærer som er særlig faglig oppdatert innenfor sitt felt, og som fungerer som en ressursperson i profesjonsfellesskapet og bidrar i skolens utviklingsarbeid. Formålet med funksjonen som lærerspesialist er å gi lærere mulighet til profesjonell videreutvikling, samtidig som de fortsetter i klasserommet.

Hvem kan bli lærerspesialist?

Lærere i grunnskolen og videregående opplæring, og lærere som underviser voksne på disse nivåene, kan bli lærerspesialister. Det stilles krav til 30 studiepoeng i andrespråksdidaktikk/-pedagogikk og/eller flerkulturell pedagogikk eller tilsvarende realkompetanse, i tillegg til 60 studiepoeng i et relevant skolefag. Det stilles også krav om minst fem års erfaring som lærer. Lærerne kan rekrutteres fra egen skole eller fra universitets- eller høgskolesektor. Det finnes mer informasjon hos Utdanningsdirektoratet.

Hvordan søker man?

Det er skoleeier som kan søke om tilskudd til funksjon som lærerspesialist. Fristen er 12. april. På Utdanningsdirektoratets hjemmeside finner man lenke til søknadsskjema.

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord