Veiledningsfilmer til Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
Har du elever som ikke kan nok norsk til å følge den ordinære opplæringen? Vil du lære mer om Utdanningsdirektoratets Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk (KGN)? NAFO har i samarbeid med Utdanningsetaten i Oslo, Høgskolen i Innlandet og NTNU laget veiledningsfilmer om kartleggingsverktøyet.
Teaser – Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
I denne korte filmen får du en liten smakebit av innholdet ressursen.
Miniforelesninger
Introduksjon til kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
Denne miniforelesningen gir en introduksjon til Udirs kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Line-Marie Holum fra Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) ved OsloMet forteller blant annet om:
- hvem verktøyet er ment for
- hva verktøyet brukes til
- Samtaleguide for nyankomne minoritetsspråklige elever
- kartlegging av norskferdigheter
- hvor lenge en elev har rett på særskilt språkopplæring
- hvem som bør kartlegge
Andrespråkslæring
Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk skal brukes for å kartlegge norskutviklingen til elever som lærer norsk som andrespråk. For å kunne ha nytte av verktøyet må lærere vite noe om hvordan et andrespråk læres. I denne miniforelesningen gir Gunhild Tveit Randen fra Høgskolen i Innlandet en kort innføring i hva andrespråkslæring er, og hvordan dette er synliggjort i kartleggingsverktøyet. Hun snakker blant annet om:
- hva som menes med tilstrekkelige ferdigheter i norsk
- andrespråkslæring som en kreativ prosess
- at ferdigheter utvikles i ujevnt tempo
- sammenligning av norsk med andre språk
- andrespråkslæring som normal språkutvikling
Dynamisk vurdering
Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk er et dynamisk verktøy som lærere kan bruke i vanlige hverdagslige læringsaktiviteter. I denne miniforelesningen forteller Gunhild Tveit Randen fra Høgskolen i Innlandet om hva dynamisk vurdering er og hvordan det kan brukes. Sentrale stikkord i forelesningen er:
- stillasbygging og støtte
- progresjon
- observerbare størrelser
- profesjonelt skjønn og vurderingsfelleskap
- sammenheng mellom vurdering og undervisning
Kartlegge muntlig kommunikasjon
Muntlig kommunikasjon er et av fem mestringsområder i Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. I denne miniforelesningen forteller Irmelin Kjelaas fra NTNU blant annet om:
- hvorfor det er viktig å kartlegge muntlig kommunikasjon
- de fire delferdighetene muntlige sjangre, samtaleferdigheter, refleksjon rundt kommunikative konvensjoner og språklig variasjon
- hvordan progresjonen er fra nivå 1-3
Kartlegge ordforråd
Ordforråd er et av fem mestringsområder i Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. I denne miniforelesningen forteller Irmelin Kjelaas fra NTNU blant annet om:
- hvorfor det er viktig å kartlegge ordforråd
- ords innholds-, form- og bruksside
- ulike typer eller kategorier ord
- morfologi (bøyning, avledning og sammensetning)
- språk- og ordlæringsstrategier
- hvordan progresjonen er fra nivå 1-3 innenfor de ulike delferdighetene
Et praksiseksempel: Kartlegging av ordforråd i praksis
I denne filmen møter vi to lærere ved Sagene skole som nettopp har tatt i bruk Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Vi får være med ungdomsskolelærer Thorbjørn Anvik inn i samfunnsfagstimen og se hvordan han bruker informasjon han får fra undervisningen til å kartlegge elevenes ordforråd. Vi ser også hvordan to lærere samarbeider om kartleggingen i etterkant.
Les mer om Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk (udir.no)
Vanlig stilte spørsmål om Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk (NAFO)
Ressursen er under utvikling. Filmer om lesing, skriving, uttale og Samtaleguiden kommer i 2024.