Ny seksjonssjef på NAFO

1. august tiltrådte Marianne Grødum som ny seksjonssjef på NAFO. Marianne skal ha ansvaret for kompetanseoppdrag, nettverk og utdanning.

1. august tiltrådte Marianne Grødum som ny seksjonssjef på NAFO. Marianne skal ha ansvaret for kompetanseoppdrag, nettverk og utdanning.

Marianne har jobbet som seniorrådgiver på NAFO siden 2021, da fortrinnsvis med ulike prosjekter, kompetanseoppdrag og veiledning rettet mot grunnskolen. Tidligere har hun undervist på allmennlærerutdanningen på Høgskolen i Agder (nå UiA). Hun har også jobbet i 17 år i avdeling for pedagogisk kompetanseutvikling i Utdanningsetaten i Oslo kommune, hovedsakelig innen fagområdet flerkulturell opplæring, minoritetsspråklige og nyankomne elever.

– Fra mine år i Utdanningsetaten med erfaringer fra kompetanseoppdrag og nettverksbygging vet jeg litt om hva som fungerer for å få til kompetanseutvikling i samarbeid med lærere, skoleledere og skoler. Alt vi gjør, må være praksisnært og oppleves som relevant for dem vi veileder, ellers er det ikke noe poeng. NAFO bør være tett på, lytte aktivt til våre oppdragsgivere og partnere, og samtidig navigere i et komplekst landskap med ulike nivåer og roller.

Marianne har imidlertid ikke vært «kontorist» hele sin yrkeskarriere.

– Jeg har hatt sommerjobb på Findus fiskefabrikk i Hammerfest og lærte mye om å kappe og pakke fisk mens turistene fikk omvisning der vi slet ved samlebåndet. Det ga meg også en kulturell erfaring i både et raust og direkte arbeidsmiljø (versus mitt sørlandske lynne), og den vakre nordnorske sommeren – noe som ga meg en fascinasjon for Nord-Norge jeg fremdeles har.

Sosialantropologi som utgangspunkt

Av utdanning har Marianne hovedfag i sosialantropologi fra UiO med videreutdanning i flerkulturell pedagogikk fra UiO. I tillegg har hun flerkulturelle utviklingsstudier fra LUI, OsloMet.

– Grunnen til at jeg er opptatt av migrasjonspedagogikk og andrespråkspedagogikk henger nok sammen med min interesse for sosialantropologi. Ganske tidlig i studiene ble jeg opptatt av faget sosialantropologi, og spesielt etter to reiser til Asia. Det åpnet blikket for verden, nye perspektiver og måter å tenke på. Som sosialantropolog er jeg opptatt av betydningen av å ha en kritisk refleksjon over eget kulturelt ståsted for å kunne møte mangfoldet vi alle er en del av på en inkluderende og åpen måte.

NAFO skal ivareta flerspråklige og flerkulturelle perspektiver

NAFO driver et landsdekkende arbeid for å fremme tilpasset og god opplæring av minoritetsspråklige barn, unge og voksne i inkluderende flerkulturelle læringsfellesskap. Som seksjonssjef med ansvar for kompetanseoppdrag, nettverk og utdanning på NAFO, skal Marianne bidra til at flerspråklige og flerkulturelle perspektiver blir ivaretatt i alle ledd i utdanningssystemet.

– NAFO forvalter en svært viktig samfunnsoppgave med å ivareta flerspråklige og flerkulturelle perspektiver for barn, unge og voksne i hele utdanningssystemet. Jeg ønsker å bidra til dette sammen med NAFOs kompetente ansatte. Vi må vektlegge et bredt læringssyn hvor interkulturell kompetanse står sentralt. Dette er svært viktig i en verden som er i stadig bevegelse og endring. Mangfoldet er blitt mer mangfoldig, og vi er ulike på forskjellige måter. Hvor vi kommer fra, spiller kanskje ikke alltid så stor rolle – men det kan være andre faktorer som er avgjørende, for eksempel sosioøkonomisk status, kjønn, klasse osv. Gapet mellom «oss» og «de andre» er ofte mindre enn det kan se ut til – noe jeg er svært opptatt av.

Marianne har også med seg erfaringer knyttet til flerspråklighet og identitet fra sitt eget familieliv.

– Jeg lever i en flerspråklig familie med gresk mann og flerspråklige voksne barn. Det har blant annet gitt meg en konkret erfaring og forståelse for sammenhengen mellom språk og identitet, og hvor viktig det er. Det gir meg noen tanker om alle de elevene som opplever at språket deres ikke blir anerkjent eller verdsatt på skolen, men snarere betraktet som et problem eller mangel.