Ny seksjonssjef på NAFO

Helene Aarem tiltrådte som seksjonssjef på NAFO 2. desember. Hun skal ha ansvaret for digitale prosjekter og kommunikasjon.

Bilde av Helene Aarem
Foto: Katarina Hundal

Helene Aarem tiltrådte som seksjonssjef på NAFO 2. desember. Som seksjonssjef skal hun ha ansvaret for digitale prosjekter og kommunikasjon.

Bred erfaring fra utdanningssektoren

Helene kommer fra en stilling som avdelingsleder ved Oslo Voksenopplæring Helsfyr. Tidligere har hun vært lærer i voksenopplæringen og seniorrådgiver og prosjektleder i HK-dir.

– I HK-dir jobbet jeg med ny modulstrukturert opplæring for voksne (FOV), både med utvikling av nye læreplaner og e-læringsressurser. Jeg ledet flere prosjekter som omhandlet å innhente og spre kunnskap om læringsteknologi og fleksibel opplæring for voksne. Jeg hadde også ansvaret for utvikling av nettkurs, konferanser, nettverksarbeid og utredninger. Etter seks år i direktoratet savnet jeg å jobbe tettere på praksisfeltet og gikk tilbake til voksenopplæringen.

På Oslo VO Helsfyr ledet Helene pedagogisk utviklingsarbeid og innovative prosjekter. Blant annet ved å utvikle hybridkurs, løsninger for flerspråklig støtte med kunstig intelligens og en ny form for digital praksisveiledning med smartbriller.

Nyopprettet stilling

Stillingen som seksjonssjef for digitale prosjekter og kommunikasjon er en nyopprettet stilling på NAFO. Den nye seksjonssjefen skal ha ansvar for ressurser som Bildetema, morsmål.no, skolekassa.no og Lexin.

– Jeg mener NAFO allerede har veldrevne digitale prosjekter og prosjektteam som leverer høy kvalitet. Jeg tenker det blir viktig å bygge videre på dette gode arbeidet som allerede gjøres på NAFO, og å jobbe med synlighet og spredning av ressursene våre til enda flere elever, deltakere og lærere.

I stillingen vil hun også ha ansvar for NAFOs satsning på kunstig intelligens.

– Jeg ønsker å jobbe for at alle kommuner i Norge har tilgang på ressurser med flerspråklig støtte, inkludert tilpassede KI-løsninger. I tillegg er jeg opptatt av samarbeid og involvering både internt og eksternt, så jeg vil nok jobbe aktivt sammen med dyktige kolleger for å fremme dette i prosjektene våre.

Meningsfullt arbeid på NAFO

Helene opplever at NAFO har det beste fra to verdener: NAFO jobber tett på praksisfeltet, og har utstrakt dialog med skoleledere, lærere, veiledere, elever og deltakere. I tillegg er NAFO et nasjonalt senter som jobber på systemnivå med å bedre opplæringstilbudet i Norge.

– Det er kjempeviktig for meg å ha en meningsfull jobb, og det opplever jeg virkelig at det flerkulturelle feltet og NAFOs mandat er.