Språkdagen på Hellerud videregående skole

Hellerud videregående skole markerte Språkdagen 26. september med mottoet «På Hellerud kan vi snakke med hele verden». Elevene fikk høre en rekke foredrag om fordelene ved å ha kultur- og språkkompetanse i arbeidslivet.

Foto av Elevene Sakhi Nazari og Youness Khoudri.
Sakhi Nazari og Youness Khoudri er enige om at Språkdagen har gjort dem mer bevisste på fordeler ved å kunne flere språk.

Torsdag 26. september markerte Hellerud videregående skole den europeiske språkdagen med mottoet «På Hellerud kan vi snakke med hele verden». Hellerud videregående skole er en skole nordøst i Oslo med cirka 750 elever. En stor andel av skolens elever har en minoritetsspråklig bakgrunn, og den samlede språkkompetansen ved skolen omfatter over 69 språk.

Språkdagen ble innledet med en åpningsseremoni i skolens aula. Det var musikalske innslag ved Korps United og barnekor fra Tveita skole. Den offisielle åpningen stod kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun for. Hun holdt også en tale til elevene, før det ble streamet en videohilsen fra Brüssel ved generalsekretær i NATO, Jens Stoltenberg. Begge la vekt på viktigheten av god språkforståelse og hjelp til å nå denne. I samtale med Nessa Nordtun etter åpningsseremonien, berømmet hun Hellerud videregående skoles initiativ.

– Det er bra at de har satt av tid og ressurser på å vise hvor viktig det er å kunne språk, og gjerne flere språk, og hvilken styrke det er både for det enkelte menneske, men også i fellesskap med andre og ikke minst i arbeidslivet, fremholdt kunnskapsministeren.

Foredrag

Deretter fortsatte dagen med foredrag fra blant annet komiker Zahid Ali, Norad, sosionom og barnevernskonsulent Rahell Dyed, dommerfullmektig Josef Younes, Forsvaret, forfatter og journalist Yohan Shanmugaratnam, Unginfo, Politihøgskolen, professor Jacob Høigilt, aspiranter fra UD, advokat Svein Holden, UiO, helsesøster for døve og NAFO. Fellesnevneren for foredragene var å vise elevene hvordan språk- og kulturkompetanse er viktig i arbeidslivet.

Hellerud har markert språkdagen siden 2019. Formålet med arrangementet er tredelt. Det skal:

• bidra til å styrke et allerede godt og inkluderende skolemiljø ved skoleårets begynnelse.
  • styrke elevenes selvtillit knyttet til den språkkompetansen de allerede besitter.
  • øke interessen for, og motivasjonen til, å lære seg flere språk.

Språkkurs og elevmedvirkning

Elevene bidro også selv på dagen, blant annet ved å være guider og holde språkkurs. På denne måten fikk de enkeltelevene som ønsket det, vise frem sin språklige kompetanse og dele sine erfaringer, slik at medelevene fikk noen smakebiter av det språklige mangfoldet som finnes på skolen. Tilbakemeldingene fra elevene viste også at de var fornøyde med markeringen, og NAFO snakket blant annet med tre vg3-elever, Majd Al-Sheik, Youness Khoudri og Sakhi Nazari, som alle hadde positive opplevelser. Youness Khoudri løftet frem at språkdagen skaper en bevissthet rundt «hvorfor er det viktig å kjenne mange språk» og videre «oppfordrer elevene til å lære seg språk». Majd Al-Sheik syntes at styrken ved språkdagen lå i det å få kjennskap til ulike karriereveier. Særlig var det besøkene fra tolketjenesten og advokat Svein Holden hun opplevde som spennende. Sakhi Nazari var enig i at besøkene utenfra var det beste med språkdagen.

– Jeg har blitt kjent med nye folk og har hørt om deres erfaringer, sa han, før han videre konkluderte med at «jeg har lært noe nytt i dag». Alle tre var enige om at språkdagen understreket hvordan språkferdigheter kan åpne dører.

I tillegg til besøkene utenfra og elevinnslagene, holdt også lærere og ansatte som behersker andre språk språkkurs på språkdagen. Elevene kunne blant annet delta på språkkurs i bulgarsk, gambisk, samisk og dansk. Boriana Øhman, som er avdelingsleder for bygg og anlegg ved skolen og opprinnelig fra Bulgaria, stod ansvarlig for det bulgarske språkkurset. Hun var for anledningen kledd i en bulgarsk folkedrakt og ga elevene smakebiter på blant annet enkle bulgarske fraser, typisk bulgarsk kroppsspråk og bulgarsk folkedans.

Kunnskap for livet

Hellerud videgående skoles slagord er «Kunnskap for livet». Markeringen av den europeiske språkdagen viste med et tettpakket, variert og gjennomtenkt program at språklig mangfold er en ressurs, og at språkdagens motto «På Hellerud kan vi snakke med hele verden» er noe skolen virkelig bestreber seg etter å leve opp til, med det mål å gi elevene nettopp kunnskap for livet.