Utprøving av et traumesensitivt undervisningsopplegg for nyankomne elever
NAFO har i samarbeid med Universitetet i Tromsø og RVTS-Nord fulgt to innføringsklasser i Tromsø kommune når de gjennomførte et traumesensitivt undervisningsopplegg for første gang.
Våren 2024 ledet NAFO et samarbeid om å prøve ut et undervisningsopplegg for traumesensitiv opplæring for nyankomne elever i innføringsklasser i Norge. Sammen med Universitetet i Tromsø og RVTS-Nord har vi fulgt to innføringsklasser i Tromsø kommune når de gjennomførte undervisningsopplegget for første gang.
Traumesensitiv opplæring for nyankomne elever
Undervisningsopplegget for traumesensitiv opplæring bygger på Better Learning Program (BLP). BLP er et skolebasert psykososialt program som er utviklet av Flyktninghjelpen og blir brukt i krigs- og konfliktområder. Det er nå for første gang prøvd ut i norsk skolekontekst med nyankomne elever i innføringstilbud. BLP er skolebasert i den forstand at det tilbys til elever på skolen, og det er lærere som gjennomfører undervisningen. Det er utviklet en håndbok for lærere med informasjon om bakgrunnen for opplegget og med detaljert veiledning av ulike aktiviteter som skal gjennomføres i klasserommet. Under utprøvingen i Tromsø fikk lærerne opplæring og veiledning i programmet.
Målet er trygghet og læring
Gjennom BLP skal alle elever i klasserommet få opplæring i å forstå, identifisere og håndtere stressreaksjoner. Den traumesensitive tilnærmingen er generell i den forstand at elevene lærer om traumereaksjoner uten at de skal fortelle om sine egne traumeopplevelser. Målet er å skape trygghet for elevene og lærerne i møte med stress, og dermed skape et felles språk for stressreaksjoner og bedre forutsetninger for elevenes trivsel og læring i skolen.
Utprøving av BLP i innføringsklasser i Tromsø
To innføringsklasser ved Tromstun og Borgtun skole i Tromsø har prøvd ut undervisningsopplegget for traumesensitiv opplæring. Motivasjonen for å prøve ut BLP stammet fra et opplevd behov hos lærerne i innføringsklassene for å styrkes i møte med elever med belastende bakgrunn. Arbeidet med BLP ble også satt i sammenheng med Tromsø kommunes arbeid med kvalitetsutvikling i skolen og fokus på barn og unges livsmestring som en del av kvalitetsarbeidet. Fagleder ved Tromstun skole, Alexandra Hoel, fagleder ved Borgtun skole, Rune Bakkejord og professor Jon-Håkon Schultz ved UiT presenterte arbeidet på NAFOs 20 års jubileumskonferanse i oktober. Innlegget ble veldig godt mottatt – og det var stor interesse for fortsettelsen.
Skal prøves ut mer
I evalueringen anbefales det en videre utprøving av BLP for å tilpasse programmet til norsk opplæringskontekst og språklig komplekse klasserom. Det anbefales tilpasninger i håndboken, supplerende undervisningsmateriale på relevante språk, utvidet opplæring og systematisk utprøving på flere skoler som involverer både lærere, elever og foresatte som informanter. NAFO ser frem til det videre arbeidet med dette.
Les mer:
Mer informasjon om undervisningsopplegget og evalueringen av utprøvingen i sin helhet finner du i rapporten
Munin: Traumesensitiv opplæring for barn og unge som har opplevd krig og flukt. Kontekstualisering av Better Learning Program fra bruk i konfliktområder til norsk skolekontekst
Et spesielt fokus på tilpasningene gjort av lærerne ut fra elevenes ulike språklige nivå er beskrevet i Fulland et al., (2024) «Går det an å snakke om stress? – Språklige tilpasninger av et traumesensitivt undervisningsopplegg i innføringsklasser», i NAFO 20 år – jubileumstidsskrift | Skriftserien, s. 85-97