Pedagogiske prinsipper for språk- og fagopplæring i yrkesfag
Språklæring i alle fag
I den norske skolen er deltakelse i samfunns- og arbeidsliv et viktig og overordnet mål. Fagopplæring har et tosidig mål, et samfunnsmessig og et individsentrert. Gjennom opplæringen skal behovet for arbeidskraft møtes. Samtidig skal det for den enkelte elev legges et grunnlag for en varig og meningsfull tilknytning til arbeidslivet. Opplæringskonteksten i yrkesfagene er særegen på den måten at den inneholder fokus på fagspråk, praksis og arbeidslivsorientering samtidig. Språket spiller en viktig rolle i alle delene, og det har skjedd et taktskifte der man i stadig større grad nå anser alle lærere som språklærere (Kunnskapsløftet 2020). Yrkesfaglige utdannings-programmer er naturlige arenaer for integrert språk- og fagopplæring. Kombinasjonen av praktisk og teoretisk opplæring, bruk av konkreter, mindre klasser og nærvær av en instruktør som er tilgjengelig for å gi elever veiledning, danner gode rammer for språkopplæring i praksis (Selj, 2017).
Målgruppe
Det er store variasjoner i yrkesfagselevene norskspråklige nivå og deres behov for språklig støtte i opplæringen vil derfor variere. Målet med å arbeide med integrert språk- og fagopplæring er å hjelpe eleven med norsk som andrespråk til å ha både en faglig og en språklig progresjon gjennom utdanningsløpet, å kvalifisere til læretiden og å nå målet om fagbrev. Felles for elever med norsk som andrespråk er at de helt eller delvis har vokst opp i et hjem der et annet språk enn norsk er dominant, og at de tilegner seg norsk som sitt andrespråk i skolen. Det vil si at skolespråket ikke er det første språket de har lært. Opplæringen foregår dermed i et andrespråksperspektiv for denne elevgruppen. For mange andrespråkselever som lærer et nytt språk, vil det være gunstig å få bruke alle språk de kan som et verktøy. En slik flerspråklig praksis støttes av overordnet del i læreplanen.
De syv prinsippene
Utgangspunktet for NAFOs syv pedagogiske prinsipper til bruk i opplæringen var et tilsvarende arbeid utført av Nationelt centrum for svenska som andraspråk: Stödmaterial för kombinerade språk- och yrkesutbildningar inom komvux,, relevant erfaring fra ulike yrkesfaglige opplæringsarenaer, samt forskning på området. Prinsippene er særlig utviklet for yrkesfaglig opplæring og for elever med behov for språkstøtte gjennom språkutviklende undervisning. Det er verdt å nevne at prinsippene for integrert språk- og fagundervisning ikke i seg selv er en undervisningsmetode, men danner heller grunnlag for planlegging av undervisning. Didaktiske modeller som «Sirkelen for undervisning og læring» eller «Bromodellen» gir godt grunnlag for å kunne ivareta prinsippene. Hvert av de syv prinsippene beskrives kort på sidene.
7 didaktiske prinsipper for integrert språk- og fagundervisning i yrkesfag
- Undervisningen er dialogisk og erfaringsbasert
- Undervisningen går fra det konkrete til det abstrakte
- Undervisningen er kognitivt utfordrende
- Undervisningen er praksisnær
- Undervisningen tar utgangspunkt i flerspråklighet som ressurs for læring
- Undervisningen åpner for tverrfaglig samarbeid
- Undervisningen inneholder hensiktsmessig vurdering
