Laster Arrangementer
  • Dette arrangement har allerede funnet sted.

NAFOs skoleeiernettverk for kommuner og fylkeskommuner

12. mai 2022 kl. 10:00 13. mai 2022 kl. 14:30

Foto av hus og båter ved brygge i Stavanger.
Foto: Odd Inge Worsøe, Wikimedia Commons

Torsdag den 12. og fredag den 13. mai 2022 inviterer Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) i samarbeid med Stavanger kommune, Sandnes kommune og Rogaland fylkeskommune til samling i NAFOs skoleeiernettverk for kommuner og fylkeskommuner i Stavanger.

Målgruppe

Administrativt ansatte i kommuner og fylkeskommuner som representerer skoleeiere i grunnskolen eller videregående opplæring. 12. mai blir det felles møte for det kommunale og fylkeskommunale nettverket på Clarion Hotel Stavanger, og den 13. møtes de hver for seg på henholdsvis kommunal og fylkeskommunal grunn.

Hva er NAFOs skoleeiernettverk?

NAFO leder to nettverk for skoleeiere, et på kommunalt nivå og et på fylkeskommunalt nivå. I nettverkene deltar administrativt ansatte i kommuner og fylkeskommuner som representerer skoleeiernivået i grunnskolen og videregående opplæring. Hensikten med nettverkene er informasjonsspredning, erfaringsutveksling og kompetanseheving med fokus på opplæringstilbudet for språklige minoriteter og utvikling av flerkulturelle læringsfellesskap. Nettverkene samles årlig. Ulike kommuner er vertskap og samarbeider med NAFO om innhold og gjennomføring.

Dag 1: 10.00 – 17.30

Sted: Clarion Hotel Stavanger (overnatting på Comfort Hotel Square)

10.00 – 10.30

Velkommen til Stavanger og NAFOs skoleeiernettverk!

10.30 – 12.30

Laget rundt den flerspråklige eleven

Om arbeid i og samarbeid mellom Rogaland fylkeskommune, Sandnes kommune og Stavanger kommune. Refleksjon i grupper

12.30 – 13.30

Lunsj

13.30 – 14.45

Kunnskapsdepartementet orienterer om aktuelle saker

14.45 – 15.00

15.00 – 15.45

Elever med fluktbakgrunn – psykososiale behov i møte med en ny skolehverdag

v/ Arnfinn Andersen, Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)

15.45 – 16.00

16.00 – 17.00

Nytt fra NAFO

Oppsummering av dagen

Festmiddag på Clarion Hotel Stavanger

Dag 2: 9.00 – 14.30

Program for kommunenettverket

Nettverket for kommunale skoleeiere har sin samling på Senter for flerspråklige barn og unge i Sandnes (FBU).

1. Bli kjent med FBU
  2. Kommunenes erfaringer og håndtering i forbindelse med å tilrettelegge for opplæring av et plutselig stort antall nyankomne elever som kommer til landet på grunn av flyktningkrise, som nå med Ukraina.

Hver deltaker/kommune kan på forhånd tenke gjennom og forberede ca. 5 min presentasjon om hvilke erfaringer de har gjort seg, som skal deles på en gruppe med deltakere fra andre kommuner.

Program for fylkesnettverket

Nettverk for fylkeskommunale skoleeiere har sin samling på Bergeland videregående skole.

1. Rektor Arild E. Helgøy ønsker velkommen og orienterer om arbeid på skolen
  2. Om Pilot særskilt språkopplæring i ordinære opplæringstilbud, v/ Inger Marie Kindervåg, Rogaland fylkeskommune
  3. Oppfølging av elever i fylkeskommunale tilbud, v/ Sangeeta Dhawan, Rogaland fylkeskommune
  4. Oppfølging og diskusjon rundt innlegget fra KD
  5. Mottak av elever fra Ukraina: innledning ved Grethe Helen Bjerkreim Kommedal, Rogaland fylkeskommune, og erfaringsutveksling og diskusjon i grupper og plenum
  6. Engelskfaget på vg1 og ungdommer uten engelskkunnskaper eller med lite, ingen eller svært fragmentert skolebakgrunn. Erfaringsutveksling mellom fylkene

Last ned programmet i PDF

Påmelding

Meld deg på ved å fylle ut påmeldingsskjema innen 2. mai.

NAFO betaler dagpakken på hotellet den første dagen, middag om kvelden og lunsj på dag to. Alle må melde seg på og krysse av på om de vil delta på middagen i det vedlagte påmeldingsskjemaet. Dersom noe skjer og noen må melde seg av hele eller deler av arrangementet, må NAFO få melding straks slik at det blir mulig å avbestille.

Overnatting

Overnatting betales av den enkelte deltaker/ organisasjon.
For reservasjon kontakt Comfort Hotel Square på: Telefon: +47 51 56 80 00 E-post: co.square@choice.no Bookingkode: NAFO Gjesten betaler rom/frokost ved utsjekk.

Start:
12. mai 2022 kl. 10:00
Slutt:
13. mai 2022 kl. 14:30
Mer informasjon og påmelding:

Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO)