«Deltakerne trenger å møte ekte mennesker og gjøre ekte ting»
På Oslo VO Hovinbyen vil noen lærere få til en mer integrert språk- og fagopplæring. NAFO har møtt noen lærere som er i gang med et utviklingsarbeid. De forteller om utfordringene de står i.
Oslo voksenopplæring Hovinbyen har startet opp et nytt opplæringsløp med fagbrev i helsearbeiderfaget som mål. Et team lærere er i gang med å utvikle en mer integrert språk- og fagopplæring. Lærerne Erlend, Latifa, Fatou og Shahla sitter rundt pulter i et klasserom sammen avdelingsleder Marianne. Lærerne i teamet er nye for hverandre. De har med seg ulike erfaringer og bakgrunner. Noen av lærerne har undervist i videregående opplæring for voksne tidligere, mens andre kommer fra grunnskolen eller har bakgrunn som sykepleiere. Sammen danner de teamet rundt de første deltakerne som følger modulstrukturert videregående opplæring for voksne på Hovinbyen i Oslo.
Dekomp
Gjennom et desentralisert kompetanseutviklingsprosjekt, hvor NAFO representerer universitet- og høyskolesektoren, følger vi lærerne gjennom noe av utviklingsarbeidet dette første året. Målet med utviklingsarbeidet er at undervisningen i enda større grad preges av integrert språk- og fagopplæring samtidig som lærerne opplever en økt bevissthet og kompetanse på dette området. Gjennom året skal lærerne prøve ut ulike undervisningsmetoder og reflektere over erfaringene de gjør seg. Som en del av utviklingsarbeidet ser vi først litt på hvordan situasjonen på skolen er. I et av de første møtene snakker vi om utfordringsbildet de står i.
Utfordringer
Det er mye nytt på en gang for lærerne på Hovinbyen, nye lærere, nye bygg, nye læreplaner og litt endrede rammer som følge av dette. Dette kan sikkert mange som arbeider i undervisningssektoren kjenne seg igjen i.
Alt er nytt
Oslo VO Hovinbyen er et nytt opplæringssenter som åpnet høsten 2023. Målet er å tilby en rekke yrkesfaglige programområder. Først ut er helsefagarbeiderfaget, og i høst er også flere av læreplanene det undervises etter nye.
«Det er en masse muligheter her i modulstrukturert opplæring», påpeker Erlend, en av lærerne i teamet. «Men det er veldig nytt, og det er mye som må landes. Mange avgjørelser er ikke tatt. Vi må få en felles strategi for ulike områder.»
Undervise etter vg3-mål
I modulstrukturert opplæring for voksne er målet å lage et mest mulig effektivt opplæringsløp. Den voksne deltakeren skal få opplæring i det hen trenger for å kunne ta en fagprøve, og mye av opplæringen kan gjerne skje gjennom praksis i en bedrift.
«En stor utfordring er at læreplanmålene i modulstrukturert videregående for voksne er laget ut fra den sluttkompetansen som kreves», sier Fatou, «det som er kravet på fagprøven, men våre deltakere har jo ikke gått på vg1 eller vg2 tidligere. Det er utfordrende å undervise i læreplanmålene på en måte som gjør at alle deltakerne forstår».
Ulikt kunnskapsnivå blant deltakerne
«Det mest utfordrende er kunnskapsnivået. Selv om jeg snakker samme språk som noen av deltakerne, er det vanskelig å forklare ord og begreper», sier Shahla. «Det holder ikke å oversette dem. Deltakerne kan ikke begrepene på morsmålet sitt. Jeg må forklare på en måte som gjør at de forstår. Det er krevende å tilpasse undervisningen til en så sammensatt gruppe.»
Ulike norsknivå
For å få en mest mulig effektiv opplæring er det et mål og komme i gang med fagopplæring samtidig som deltakerne lærer norsk. Men dette kan være utfordrende for læreren å møte.
«Klassens store sprik i norsknivå er også en stor utfordring», sier Marianne, som er avdelingsleder ved Hovinbyen. «Mange deltakere har et lavere norsknivå enn det som blir brukt i læremidler osv. Noen har A1 som norsknivå, og det er krevende å formidle og drive opplæring i tungt og teoretisk fagstoff. Noen deltakere opplever lite mestring og får seg mange slag i trynet. Det er vanskelig.»
Ønsker
«På en måte kunne vi ønske at noen deltakere var bedre forberedt», sier flere av lærerne. De påpeker at det er en stor utfordring at de er så ulike selv om de er kartlagt på papir i forkant. «Mange av våre deltakere har lite kontakt med norsk språk. De har lite sosialt nettverk hvor norsk praktiseres, og de står kanskje utenfor arbeidslivet. Mange er isolerte. Det er mye utenforskap.»
«Alt dette kan ikke kompenseres for i klasserommet», kommenterer Erlend. «En lærer kan ikke lære 25 deltakere nok norsk innenfor klasserommets fire vegger. Våre deltakere trenger å møte ekte mennesker og gjøre ekte ting. Skal ikke dette være mulig i modulstrukturert videregående for voksne?»
På spørsmål om de har en oppfordring til politikere sier Latifa: «Kom og snakk med oss!«
Vi gleder oss til neste møte med engasjerte lærere på Hovinbyen. Da skal vi snakke enda mer om integrert språk- og fagopplæring.