Kompetansepakke om kulturelt mangfold
NAFO har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet laget en kompetansepakke om kulturelt mangfold bestående av miniforelesninger med forslag til refleksjonsoppgaver og påstander til diskusjon i lærerkollegiet.
Miniforelesninger og kortfilm med refleksjonsspørsmål
Miniforelesning: Hypermangfold – et mer mangfoldig mangfold
Thomas Hylland Eriksen, professor i sosialantropologi ved Universitetet i Oslo, presenterer sentrale begreper som kan bidra til refleksjon og bevisstgjøring om kulturelt og etnisk mangfold. Gapet mellom «oss» og «de andre» er ofte mindre enn det kan se ut til.
Produsert av NAFO og Medieseksjonen ved OsloMet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet i 2022
Lengde: 08:19
Hva er kultur?
Kultur er de tanker, kunnskaper og ferdigheter mennesker har tilegnet seg som medlemmer av et samfunn. Kultur kan derfor betraktes som det som er lært, men også det som gjør kommunikasjon mulig. Dette betyr at kultur ikke kan være en ting, men heller noe som ligger mellom mennesker som møtes: et usynlig kontaktmiddel (Hylland Eriksen 2020, s.45).
For videre lesing anbefales Kulturforskjeller i praksis. Perspektiver på det flerkulturelle Norge av Thomas Hylland Eriksen og Torunn Arntsen Sajjad (2020 7. utg.).
Refleksjonsspørsmål
- Diskuter begrepet hypermangfold. Hvordan kommer det til uttrykk på vår skole/i mitt klasserom?
- Diskuter følgende påstand: Vi har alle et kulturelt ståsted
- På hvilke måter blir kulturelle forskjeller synlige på vår skole/i mitt klasserom? Hvilke utfordringer opplever vi, og hvordan blir det håndtert?
- På hvilke måter utgjør kulturelle forskjeller en ressurs på vår skole/i mitt klasserom?
Miniforelesning: Uenighetsfellesskap
Begrepet uenighetsfellesskap ble innført av forskeren Lars Laird Iversen, for å beskrive en situasjon der vi er enige om hvordan vi bør være uenige (Iversen 2014).
Produsert av NAFO og Medieseksjonen ved OsloMet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet i 2022
Lengde: 07:57
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan blir uenighet og ulikhet håndtert i mitt klasserom?
- Drøft påstanden: I mitt klasserom/på vår skole har vi et uenighetsfellesskap
- Hvordan kan vi tilrettelegge for læring som øker forståelsen for kulturell ulikhet?
- Hva skal til for å etablere et fungerende uenighetsfellesskap?
Miniforelesning: Anerkjennende pedagogikk
I denne miniforelesningen snakker Thomas Eri, førsteamanuensis ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet, om anerkjennelse som er et viktig begrep i den overordnede delen av læreplanen. Med utgangspunkt i Axel Honneth (2008) identifiserer han tre områder ved det å være menneske i et samfunn, der anerkjennelse er viktig – og viser videre hvordan en anerkjennende pedagogikk kan se ut.
Produsert av NAFO og Medieseksjonen ved OsloMet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet i 2022
Lengde: 09:14
Refleksjonsspørsmål
- På hvilke måter opplever elevene anerkjennelse på vår skole/i mitt klasserom på de tre områdene
- kjærlighet
- respekt
- ytelse
- Hvordan kan vi vise anerkjennelse i faglige og sosiale samtaler med elever?
Referanser og anbefalte ressurser for videre arbeid med temaet
Eriksen, Thomas Hylland og Torunn Arntsen Sajjad 2020: Kulturforskjeller i praksis. Perspektiver på det flerkulturelle Norge. Gyldendal, Oslo.
Gullestad, Marianne 2002: Det norske sett med nye øyne. Universitetsforlaget, Oslo.
Honneth, Axel 2008: Kamp om anerkjennelse. Pax forlag.
Iversen, Lars Laird 2014: Uenighetsfellesskap. Blikk på demokratisk samhandling. Universitetsforlaget, Oslo.
Johannessen Elise Margrethe Vike og Åse Røthing (2022): Meningsmangfold og ubehag i klasserommet, Norsk pedagogisk tidsskrift, vol. 106, Iss1, pp. 3-14. Oslo: Universitetsforlaget.
Klausen, Arne Martin, red. 1984: Den norske væremåten. Cappelen, Oslo
Nordgren, Mona 2016: Mangfold, dialog og læring. Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 49-60.
Vike, Halvard, Hilde Lidèn og Marianne Lien, red. 2001: Likhetens paradokser. Antropologiske undersøkelser i det morderne Norge. Universitetsforlaget, Oslo.
Film: Typisk norsk? – ungdommer fra de nasjonale minoritetene
Debattinnlegg: Jeg utfordrer definisjonen av det norske (oslodebatten.no)