Traumereaksjoner som påvirker læring
Lærere møter mange elever som har opplevd ulike former for traumatiske hendelser, blant annet som følge av krig og flukt. Reaksjoner på traumatiske hendelser kan påvirke læring og trivsel i skolen negativt. Derfor er det viktig at skolen øker sin bevissthet både om traumereaksjoner og hva lærere kan gjøre for hjelpe elever som er utsatt for traumer slik at de kan oppleve trivsel og læringsutbytte.
Reaksjoner etter traumatiske hendelser
Reaksjonene vi opplever under stress, i en krise og etter et traume, er naturlige. Det er normale reaksjoner på en unormal hendelse. Det er først når reaksjonene varer over tid med en viss intensitet at symptomene kan beskrives som en diagnose. Det er vanlig å anslå at opp mot 15–30 % vil få problemer av en slik art at det vil vare over tid og gi en betydelig nedsatt funksjonsevne. Konsekvensene av disse symptomene kan føre til at den kognitive funksjonen blir midlertidig svekket. I flere studier er det påvist at det i etterkant av traumeeksponering kan oppstå en midlertidig og mindre kognitiv svikt som gir nedsatt oppmerksomhet og konsentrasjon. For bedre å forstå de pedagogiske konsekvensene for den enkelte elev, trenger vi å vite i hvilken grad læringen blir redusert, på hvilken måte og hvor lenge den er redusert.
Bedre hjelp til elever med traumereaksjoner – den traumefokuserte læringssamtalen
Traumeinformert undervisning handler om å tilrettelegge opplæringen slik at elever som opplever høy grad av stress og traumatisk stress kan få best mulig skoletrivsel og læringsutbytte. Ett av de grunnleggende pedagogiske tiltakene for traumatiserte elever er læringssamtalen; lærer og elev snakker sammen om hva som gjør læring vanskelig og prøver systematisk ut tiltak for å fremme læring og trivsel.
Når traumeinformert undervisning ikke er nok
Mange lærere strekker seg svært langt for sine elever. For å unngå at lærere går utover sitt mandat som pedagoger, eller får en for stor arbeidsbelastning, er det viktig at alle skoleansatte kjenner til læreres støttesystem. NAFO har laget en digital plakat som illustrerer de støttefunksjonene lærere har i sitt arbeid på skolen.
Lærerens støttesystem
Lærerens støttesystem – digital plakat (ThingLink.com)