Norsk for elever med kort botid på videregående – åpne læringsressurser fra NDLA
Nasjonal digital læringsarena (NDLA) har laget læremidler til faget Norsk kort botid i videregående. Ressursene er gratis og fritt tilgjengelig, de dekker alle kompetansemålene i læreplanene, og målgruppen er både elever og lærere.
Nasjonal digital læringsarena (NDLA) har laget læremidler til faget Norsk kort botid Studieforberedende vg1 og Norsk kort botid Yrkesfag vg2. Ressursene er gratis og fritt tilgjengelig, de dekker alle kompetansemålene i læreplanene, og målgruppen er både elever og lærere. Det er laget ca. 450 ressurser totalt, bestående av blant annet fagartikler, oppgaver, filmer og kildetekster.

Hva er Norsk kort botid?
Læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge – videregående opplæring (NOR09-05) er en læreplan på lik linje med ordinær læreplan i norsk. Den er kompetansegivende og likeverdig når det gjelder innhold, men den har et tydeligere språklæringsperspektiv. For å kunne følge denne planen, må eleven ha vedtak om særskilt språkopplæring og ikke ha mer enn fire års opplæring fra og med femte trinn i norsk grunnskole før de begynner i videregående opplæring.
Elever som bruker denne læreplanen, skal ha standpunktvurdering og gå opp til eksamen etter den. Alle skoler skal tilby opplæring etter læreplanen i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge til de elevene som oppfyller vilkårene.
Les mer: Særskilt språkopplæring i vgo – NAFO
Hva er NDLA
Nasjonal digital læringsarena (NDLA) produserer digitale læringsressurser for videregående opplæring. De tilbyr mer enn 20 000 læringsressurser fordelt på nærmere 150 eksamensfag, og jobber kontinuerlig med utvikling av fag. Ressursene er åpne og fritt tilgjengelige, og de fins på både bokmål og nynorsk. NDLA er et fylkeskommunalt oppgavefellesskap der 14 fylkeskommuner deltar.
Kilde: Om NDLA – NDLA
Norskfaget med et andrespråksperspektiv
Marthe Johanne Moe er ansvarlig for norskfagene på NDLA. Sammen med kollegaene Åsa Abusland (Arendal vgs.) og Elisabeth Lønning (Lillehammer vgs.) har hun de siste to årene jobbet med å utvikle ressurser til faget Norsk kort botid.
Læringsressursene for Norsk kort botid har et sterkere språklæringsperspektiv enn læremidler til det ordinære norskfaget og tar hensyn til at elevene ikke kan så godt norsk ennå.
– Vi har lagt ekstra vekt på de kompetansemålene som ikke finnes i ordinær læreplan, sier Moe
Språklæringsperspektivet er for eksempel ekstra tydelig i «Språket som system og mulighet», der både fagstoff og oppgaver tar utgangspunkt i trekk ved norsk grammatikk som kan være vanskelig for elever som ikke har norsk som førstespråk. Det er blant annet laget et emne som heter Sammenligning av språk, der norsk sammenlignes med andre språk.
– Å bruke førstespråket som ressurs har vært et viktig prinsipp i oppgavene vi har laget, legger Moe til.
Støtte til elever som holder på å lære norsk
Læringsressursene til Norsk kort botid består av et bredt utvalg fagstoff og oppgaver knyttet til alle deler av læreplanen. I utviklingen av læringsressursene er det lagt mye vekt på å støtte elever som holder på å lære seg norsk.
– Vi har tilstrebet å skrive lettforståelig, bruke mange eksempler og gi visuell støtte. Du vil finne oppgaver til ulike nivåer, slik at det blir lettere å tilpasse undervisningen til eleven du har i klasserommet. Det er også laget ordforklaringer inne i tekstene, sier Moe.
Hun ønsker også å trekke fram «Skriveskolen» (Skriftlig tekstskaping), som inneholder en rekke korte filmer som viser elevene hvordan de kan skrive de viktigste sjangrene de møter i opplæringen.
Planlegge for to elevgrupper i samme klasse
Moe sier at et av målene med utviklingen av læringsressursene har vært å nå lærere som underviser etter to læreplaner i samme klasse – både ordinær læreplan i norsk og Læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Ressursene er delt inn etter kjerneelementene i norskfaget. Moe forteller at de har valgt å følge samme struktur på sidene for Norsk kort botid som i det ordinære norskfaget fordi det skal være gjenkjennelig for lærerne. Det kan lette arbeidet med å planlegge for begge elevgruppene parallelt.
– Vi har også laget et forslag til årsplan der vi viser hvordan du kan undervise når du har elever som følger to ulike læreplaner i samme klasserom, legger Moe til.
Ekstra støtte til lærere
Selv om NDLAs ressurser i hovedsak er laget til elever, tilbyr faget Norsk kort botid også egne emner som kun er rettet mot lærere.
– Mange lærere har ikke spesifikk kompetanse i norsk som andrespråk, selv om flere og flere får det nå. Det har derfor vært viktig for oss å gi litt ekstra støtte til lærerne, forteller Moe.
Blant annet er det laget fagstoff om mellomspråk, andrespråksdidaktikk og bruk av KI i læringsarbeidet. Emnene om mellomspråk – altså hva som karakteriserer språket til elever som lærer seg norsk (også kalt innlærerspråk) – ble laget etter oppfordring fra NAFO.
Lærerstøtte finner du her: Til læreren – Norsk kort botid (SF vg1) – NDLA og Til læreren – Norsk kort botid (YF) – NDLA
Laget av lærere – testet ut på elever
Marthe Moe har selv bakgrunn som norsklektor i videregående. Det har også de to andre i teamet som har utviklet ressursene i Norsk kort botid-faget. Åsa Abusland og Elisabeth Lønning har jobbet deltid i NDLA samtidig som de har jobbet som lærere gjennom hele prosjektet. Det har gitt muligheter til å prøve ut ressursene som er laget på elevgruppa kontinuerlig gjennom utviklingsperioden.
– I tillegg har vi testet ressurser i klasser på våre pilotskoler, sier Moe. Det har gitt oss nyttig informasjon om hva som fungerer godt og hva som bør endres på.

Diskusjonsgruppe for lærere
NDLAs ressurser er åpne for elever og lærere i hele Norge. Lærere og elever kan i tillegg få tilgang til ekstrafunksjoner som praterobotene og diskusjonsforaene på «Arenaen» hvis de logger inn med Feide. På «Arenaen» er det laget et eget diskusjonsforum for lærere som underviser elever med norsk som andrespråk. Der kan de dele erfaringer og stille hverandre spørsmål uten at elever og utenforstående kan se.
Her finner du ressursene
Norsk kort botid (SF vg1) – NDLA
Norsk kort botid (YF) – NDLA
Marthe Moe oppfordrer alle til å undersøke hva som finnes i faget og komme med innspill og ønsker via «Spør NDLA»- knappen nederst på alle fagressursene.