1. Undervisningen er dialogisk og erfaringsbasert
Elevene i det flerkulturelle yrkesfaglige klasserommet er en sammensatt gruppe med en variert språklig og kulturell bakgrunn. I tillegg kan de ha ulike skole- og arbeidserfaringer. Disse ulikhetene er med å forme det elevene har med seg inn i undervisningsrommet. Å ta utgangspunkt i elevenes erfaringer innebærer å innta et ressursperspektiv i møte med elevene. En undervisning som er dialogisk og basert på erfaring tar utgangspunkt i elevenes forkunnskaper og gir rom for å konstruere kunnskap i læringsfellesskapet. Gjennom opplæring i bedrift i faget yrkesfaglig fordypning (YFF) får elevene allerede på VG1 erfaringer som er viktige å utnytte i undervisningen. Erfaringene elevene får i bedriften gir knagger å henge teorien på.
Å ha en dialogisk undervisning innebærer at det er rom for å konstruere eller etablere kunnskap sammen i læringsfellesskap. I motsetning til det den brasilianske pedagogen Paulo Freire omtaler som bankpedagogikk (Kjelaas og Fagerheim, 2021). Integrert språk- og fagopplæring), der læreren skal fylle opp en slags konto hos eleven ved å overføre kunnskap, gir den dialogiske undervisningen mulighet til å etablere kunnskap i fellesskap gjennom dialog i klassen. Elevene bidrar inn i undervisningen med sine erfaringer og sin kunnskap. Dialogen kan være til god hjelp i læringsprosessen på flere måter og gir læreren en mulighet for økt yrkesretting og relevans. Elevene lærer gjennom å observere og delta i samtale å formulere spørsmål og refleksjoner, å gi tilbakemeldinger og å bygge opp hensiktsmessige muntlige tekster. Dialogen og felleskapssamtalen kan på denne måten også brukes som et grunnlag for skriftlig tekstskaping og som forberedelse for dialog i yrkesutførelsen.
Sosiokulturell læringsteori fokuserer på læring som en sosial prosess, der samhandling står sentralt. Språket anses som en avgjørende faktor, både som et middel for kommunikasjon og som et verktøy for å strukturere tanker og skape mening i ulike sammenhenger. Psykologen Lev Vygotsky hevdet at læring oppstår nettopp i sosialt samspill med andre. Ifølge den amerikanske pedagogen John Dewey er det kombinasjonen av handling og refleksjon som skaper læring. Han mente at læring ikke kun skjer ved å løse praktiske oppgaver, men at arbeid i fellesskap bidrar til individuell læring som utvikles over tid. Dermed skjer læring som en kontinuerlig prosess og som noe som skjer i flere omganger.
