2. Undervisningen går fra det konkrete til det abstrakte

Det å lære et fagspråk er en krevende øvelse, og særlig hvis det skal læres på et språk som ikke er ens sterkeste. «Begrep utvikler seg i takt med den generelle utviklinga – fra det sosiale, erfaringsnære og konkrete, til det kognitive og mer abstrakte. Den lærende er avhengig av å plasseres i en situasjon hvor det er mulig å lære ved at hen mestrer og nyttiggjør seg de redskapene som kreves for å lære» (Kjelaas & Fagerheim, 2021, s. 41). I yrkesfagene handler dette både om de konkrete og teoretiske arbeidsredskapene. Å knytte nytt fagstoff til allerede eksisterende kognitive knagger vil hjelpe innlæringen i de fleste tilfeller. Undervisning som går fra det konkrete til det teoretiske innebærer å bevege seg fra å utføre noe i praksis til å forstå og analysere det teoretisk. Konkrete øvelser fra verksteder, øvingsrom og/eller praksis i bedrift vil således kunne skape førkunnskapene som kan fungere som slike kognitive knagger. 

Teori forbindes tradisjonelt med det som skjer av undervisning og læringsaktiviteter i klasserommet, mens praksis handler om det som skjer i skolens verksteder eller i arbeidslivet for øvrig. Vygotsky mente at utviklingen av språk og tanker, ferdigheter og kunnskaper fremmes av deltakelse i sosiale fellesskap. Gjennom å «gjøre språket» sammen med andre i praktiske, yrkesrelevante situasjoner, vil elevene både kunne trene på relevante yrkessituasjoner og yrkestilpasset kommunikasjon og samhandling. En måte å gjøre det på er å ta utgangspunkt i konkrete bilder, tegninger, modeller, filmer eller caser og forklare hva de har gjort eller hva de skal gjøre. Elevene kan forklare for hverandre eller for lærer, og de får på denne måten en bedre dybdeforståelse for sammenhengen mellom praksis og teori, noe som kan gjøre dem mer rustet til yrkesutøvelsen. Den kanadiske forskeren og professoren Jim Cummins (2009) fremholder at et av de viktigste kjennetegnene på dybdeforståelse er nettopp at elevene kan uttrykke ideer på både konkrete og abstrakte måter og samtidig forstå koblingen mellom dem. 

Språk står sentralt i all kunnskapstilegnelse, og alle lærere bør aktivt bidra til språkopplæring. Yrkesfagene kombinerer språk, teori og praksis og gir gode rammer for integrert opplæring av språk og fag gjennom sin praktiske undervisning og mulighet for tett elevoppfølging i både klasserom, verksted og i bedrift. Opplæringskonteksten byr altså på gode muligheter til undervisning som går fra det konkrete til det abstrakte. 

En modell som viser læringsprosessen som veksler mellom det konkrete og det abstrakte. I fire sirkler i en ikke helt lineær rekke er det bilder av henholdsvis: 1. En skoleelev arbeider med høvel på en trebit på et verksted. 2. En elev sitter og arbeider i et klasserom, han skriver med en blyant og har en ipad foran seg. 3. Igjen er det bilde av et verksted, vi ser hånder som holder på en vinkel og måler på trebiten. 4. Illustrasjon av en oppslått bok. Mellom de fire sirklene går det piler begge veier, som viser at læringsprosessen kan veksle mellom ulik grad av teori og praksis.
En læringsprosess som går fra det konkrete og praktiske til det mer abstrakte og teoretiske.
Foto: Adobe Stock/ NAFO