3. Undervisningen er kognitivt utfordrende

Flere studier har vist hvordan flerspråklige elever møtes med lavere forventninger i form av en innholdsmessig og språklig forenklet undervisning (Josefin Nilsson, 2023). Et overgripende prinsipp i integrert språk- og fagundervisning er kombinasjonen av forventninger og støtte. Mange skoleteoretikere vektlegger derfor ressursperspektiv og støttestrukturer i sin forskning. Den australske andrespråksforskeren Pauline Gibbons støtter seg på Vygotsky og Cummins når hun sier at så langt det er mulig må alle innlærere, inkludert andrespråksinnlærere, få autentiske og kognitivt utfordrende læringsoppgaver. Det vil si at innholdet ikke må være reduksjonistisk, men at elevene heller må få hjelp i god støtte og stillasbygging for å klare en gitt oppgave. Høy grad av utfordring som møtes med høy grad av støtte gjør læring mulig og er til gagn for alle elever (Gibbons 2016; Mariani 1997). Ved at læreren lager og synliggjør rammene for elevene gjennom modellering, gis elevene tilgang til både fagspråket og faginnholdet. 

Kognitivt krevende undervisning kan bestå av at elevene får:

  • Arbeide med aktiviteter som fremmer utforsking og refleksjon 
  • Bygge opp sin egen fag-, yrkes og språkforståelse gjennom utviklende samtaler med andre
  • Omforme og tilpasse det de har lært seg til nye læringssituasjoner
  • Gå inn i roller og knytte det de har lært til yrkeshverdagen 

En ekstra dimensjon ved kognitivt utfordrende undervisning i yrkesfagene er å sørge for at innholdet er relevant for yrkesutførelsen og kommunikasjonen på arbeidsplassen. Ofte er fag- og læreboktekster preget av passivkonstruksjoner, sammensatte ord og abstrakte begreper og vendinger. Som lærer bør man alltid derfor vurdere innholdet i en tekst opp mot hva man mener at elevene kan få ut av den. Tekster som er bygget opp rundt et kort, effektivt og situasjonsspesifikt språk, enten i kommunikasjon med andre eller for å vurdere egen arbeidsinnsats og eget arbeidsresultat, vil med større sannsynlighet lære elevene et språk de kommer til å ha bruk for i yrkesutøvelsen sin. 

Foto av en elev på et verksted for elfag. Eleven kobler et sikringsskap. Rundt eleven er det tegnet ulike former for effekt, elektresistet osv. Bildet illustrerer at eleven har en kognitivt utfordrende oppgave.
Med god språklig støtte kan elever klare å gjennomføre en kognitivt krevende oppgave.
Foto: NAFO