6. Undervisningen åpner for tverrfaglig samarbeid 

Arbeidslivets utfordringer blir stadig mer komplekse, og en av skolens hovedoppgaver er å ruste elevene til å møte disse raske endringene. Større grad av tverrfaglighet er nødvendig, og en helhetlig oppæring krever samarbeid over faggrensene. I de yrkesfaglige programområdene blir yrkesretting som en del av dette samarbeidet særlig viktig, da elevene må kunne løse utfordringer i nye situasjoner i sin yrkesutførelse. Fagfornyelsen legger også vekt på dette i sin beskrivelse av dybdelæring som forutsetning for overføring av kunnskap i møte med utfordringer, teoretiske så vel som praktiske. Svært forenklet kan man dermed si at en tverrfaglig tilnærming er å opprette koblinger mellom ulike fagområder, ferdigheter og yrkesutøvelse.

Elevene møter mange ulike læringsarenaer i sitt opplæringsløp. På skolen er elevene både i klasserom med ulike faglærere, på verksted og på øvingsrom. I tillegg er de i praksis i bedrift. Å overføre læring fra en kontekst til en annen er en prosess som krever støtte fra lærer, veileder i praksis osv. (Roumell, 2018). For andrespråkseleven kan den overføringen være enda mer utfordrende, og det vil for dem være svært nyttig å møte tilsvarende faginnhold, didaktiske metoder og arbeidsmåter på tvers av fagene. En undervisningspraksis basert på noen like trekk i og mellom fag, slik som modellering, fokus på læringsstrategier og bevisst arbeid med språkutviklende undervisning i alle fag kan dermed lette læringen for elevene. 

Å jobbe tverrfaglig, for eksempel temabasert eller med utgangspunkt i møtepunkter i læreplanene gjennom yrkesretting, vil kunne føre til økt utbytte hos elevene også med hensyn til språklæring. Begreps- og ordinnlæring blir lettere dersom eleven blir eksponert for samme fagspråk og tema gjentatte ganger og i ulike kontekster i løpet av en læringsperiode. For å lykkes med tverrfaglig samarbeid må rammene være til stede. Lærerne må få nok avsatt tid til å snakke sammen, det må foreligge en felles plan for oppfølging av elevenes arbeid, avhengig av språklig og faglig nivå, og det bør være form for en langsiktighet i arbeidet. 

Tverrfaglig tilnærming til opplæringen bygger på en konstruktivistisk forståelse av læring, altså en forståelse av at elever konstruerer sin egen forståelse av virkeligheten basert på erfaring og tilgjengelig informasjon. Lærer og veileder fungerer altså på mange måter som tilrettelegger og guide i dette arbeidet. Enheten for Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen (FIKS) ved UiO har utarbeidet en ressursside om tverrfaglig arbeid Hva er flerfaglig og tverrfaglig undervisning?. Basert på forskning på området presenteres fire grader av tverrfaglighet: Fagkobling, flerfaglighet,moderat tverrfaglighet og integrert tverrfaglighet. Graden av tverrfaglighet som velges avhenger av en rekke faktorer. Høy grad av tverrfaglighet er ikke alltid er å foretrekke. Men dersom eleven møter ulike grader av tverrfaglighet gjennom sitt opplæringsløp, og gjør det i trygge rammer, kan det ruste dem bedre til å se sammenhenger, få en dypere forståelse for fagstoffet og til å utvikle språket sitt. 

Illustrasjon av en tavle med mange små krittegninger på av en sekk, et eple, en datamaskoin, en blyant, en bok, et mikroskop, mattematiske symboler, et molekyl, en globus og en planet. På midten er det skrevet tverrfaglig.
Illustrasjon: NAFO