7. Undervisningen inneholder hensiktsmessig vurdering

Vurdering har stor innvirkning på elevenes og lærlingenes læring. En god vurderingspraksis som har læring som mål integrert i daglig undervisning kan bidra til å øke elevenes trivsel, motivasjon og læringsutbytte. Vurdering i en språklæringskontekst innebærer at vurderingssituasjonen må inngå i en meningsfull sammenheng. Det er det mange muligheter for i yrkesfaglige programområder. Vurderingssituasjoner som ligner mest mulig på reelle situasjoner knyttet til praksis og yrkesutøvelse kan stimulere økt språklæring hos eleven gjennom å skape et reelt språklig behov. 

Elever møter vurdering i alle fag. Noen ganger er vurderingen summativ, altså vurdering av læring, slik som på fagprøven og eksamen. Ved summativ vurdering har eleven liten grad av støtte, mens utfordringen gjerne er stor. All annen form for vurdering skal være formativ, altså vurdering for læring. Å bruke vurdering aktivt for å fremme læring er en sentral del av Fagfornyelsen (LK20). I vurdering for læring bør både utfordring og støtte være høy, da en viktig målsetting med den formative vurderingen er at den er skal være læringsorientert. Dette innebærer blant annet at elevene må oppleve at vurderingsoppgavene stimulerer til videre læring, at de involveres i vurdering av seg selv og hverandre og at tilbakemeldingene peker fremover (Carless 2007). Innlæreren er i sentrum og læringsmålene må være forståelige og oppleves som relevante. Det er ekstra viktig at læreren tar språklige hensyn til dette hos elever med norsk som andrespråk, da språket i seg selv kan skape hindringer for læring. For eksempel bør alle tilbakemeldinger være tydelige, umiddelbare, konkrete og på et språklig nivå eleven er i stand til å forstå. 

En viktig strategi for læringsfremmende vurdering kan være å legge til rette for læringsaktiviteter som fremmer mest mulig språkbruk, muntlig så vel som skriftlig, både individuelt og i fellesskap. Å kjenne til elevenes språklige, så vel som faglige, nivå er dermed avgjørende. Gjennom yrkesretting vil elevene også gis mulighet til å vise at, og om, de forstår sammenhengen mellom teori og praksis. Mest mulig praktiske vurderingssituasjoner gir rom for meningsfull refleksjon. I vurdering som er formativ og skjer underveis i læringsløpet er det mulig for faglærer eller instruktør i bedrift å gi den støtten som trengs for at eleven eller lærlingen skal oppleve mestring i situasjonen og lære det hen trenger for å kunne bli en yrkesutøver. Dette kan gjøres samtidig som vi kommuniserer til eleven at det er forventet at hen klarer dette på egenhånd ved en summativ vurdering.

Foto av en elev og en lærer på et bilverksted. Panseret er åpent. Eleven har en peilestang for olje i hendene. Læreren står ved siden av. Bildet illustrerer en læringsfremmende vurderingsituasjon.
Kan kompeetansemål vurderes underveis i praktisk undervisning, f.eks. gjennom observasjon? Foto: Adobe Stock.