Utviklingsarbeid og implementering av nye læreplaner gjennom aksjonslæring
et eksempel fra Ålesund voksenopplæring
Ved voksenopplæringen i Ålesund har personalet arbeidet med implementering av nye læreplaner i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere og forsøkslæreplanen i forberedende voksenopplæring. Prosjektet er støttet av Imdi gjennom Tilskudd til utvikling av kommunale integreringstiltak (imdi.no). Ålesund voksenopplæring har brukt en metodikk kalt aksjonslæring, hvor målet er å utvikle egen praksis gjennom observasjon, utprøving av endret praksis og refleksjon over erfaringene en har gjort.
Målet med utviklingsarbeidet
Da Ålesund voksenopplæring satte i gang utviklingsarbeidet, var målet implementering av nye læreplaner. Praksisen i de ulike klasserommene skulle reflektere læreplanens innhold. Arbeidet ønsket de å forankre i hele personalet. Ved voksenopplæringen finnes både en avdeling med grunnskole for voksne og en avdeling som har opplæring etter integreringsloven med læreplanene i norsk og samfunnskunnskap. Begge disse læreplanene inngikk derfor i utviklingsarbeidet. Den overordnete delen i LK20, som er en felles overbygging for læreplanene, var også en viktig del av implementeringsarbeidet og et felles startsted for arbeidet.
Oppstart og forankring
Når en skal i gang med utviklingsarbeid, er det viktig at arbeidet har et tydelig definert mål. Arbeidet må forankres i ledelse, i personalet og i skolen som organisasjon, og det må være noen som driver arbeidet fremover og sørger for fremdrift. En arbeidsgruppe bestående både av lærere og ledere som kan lede utviklingsarbeidet kan være en fordel.
Ved Ålesund voksenopplæring ble det opprettet en prosjektgruppe som planla, gjennomførte og fulgte opp aktiviteter på fellesmøter og på denne måten sørget for fremdrift i arbeidet. Prosjektgruppen hadde jevnlige møter med skolens ledelse og veiledere fra NAFO som har veiledet Ålesund voksenopplæring i det lokale utviklingsarbeidet.
Utviklingsarbeidet i Ålesund ble forankret ved at prosjektgruppen involverte ledelsen i arbeidet underveis og fikk støtte i retningsvalg og prioriteringer. I tillegg fikk prosjektgruppen tid og handlingsrom til å følge opp arbeidet i fellestid med lærerkollegiet for å hente innspill, justere arbeidet og legge til rette for aksjonslæring.
Innledende arbeid: felles forståelse
Kjernen i utviklingsarbeidet var hvordan dagens praksis kan justeres og utvikles i tråd med nye læreplaner. En felles forståelse av læringssyn, sentrale idéer og begreper i læreplanen var viktig for å kunne bevege seg videre i samme retning. Det ble dermed viktig å sette seg godt inn i læreplanene og aktuell faglitteratur. Ved oppstart av prosjektet i Ålesund ble det derfor brukt tid på overordnet del av læreplanen, da denne er felles for både norskavdeling og grunnskoleavdeling. Deretter konsentrerte de to avdelingene seg mer om den læreplanen som var aktuell for deres avdeling.
Det ble lagt opp til utforskende samtaler og dialog gjennom lærende møter for å komme frem til kollektiv forståelse. Begreper og prinsipper som prosjektgruppen og ledelsen jobbet særlig med i fellestiden med lærerne var; kompetansebegrepet og opplæring av voksne, ressursperspektivet i læreplanen, kjerneelementer, flerspråklighet i opplæring av voksne og tverrfaglige temaer. Denne prosessen dannet grunnlag for videre utviklingsarbeid og pedagogisk utforsking. Du kan finne flere tips til aktiviteter på Metoder for lærende møter hos udir.no.
Hva betyr det for oss?
Etter å ha arbeidet frem en felles forståelse av læringssyn, sentrale idéer og begreper i læreplanen ønsket lærerne å fundamendere læreplanen i den lokale praksisen og rammene ved Ålesund voksenopplæring. De stilte seg derfor spørsmålene: hva betyr vår forståelse av læreplanen for oss i vår praksis? Hvordan blir denne forståelsen uttrykt på vår skole? Hvordan inngår læreplanens sentrale begreper i vår praksis i klasserommet?
Den gode læringsøkta
Etter å ha kommet fram til en felles forståelse av sentrale begreper, kunne lærerne i fellesskap definere kjennetegn ved «den gode læringsøkta». Noen av kjennetegnene de kom fram til var aktive deltakere, at undervisningen skulle ta utgangspunkt i klassens eller gruppas forutsetninger, at tverrfaglighet var et gode, at det var synlig at deltakerne lærte noe og at undervisningen var styrt av læreplanen. Disse kjennetegnene ble sentrale da de gikk i gang med aksjonslæringen. I Mal for læreplanstyrt planlegging: «Den gode læringsøkta» kan du se mer av hva lærerne i Ålesund definerte som den gode læringsøkta.
Aksjonslæring
Aksjonslæring er en prosess der profesjonsfellesskap lærer gjennom systematisk observasjon, utprøving og refleksjoner over egne erfaringer. Denne tilnærmingen kan være et nyttig verktøy i skolebasert utviklingsarbeid for å reflektere over og utvikle egen praksis (Udir 2022). Først samler de ansatte informasjon gjennom observasjoner. Gjennom analyse og refleksjon rundt observasjonene dannes et bilde av praksis og et ønsket mål for endring eller forbedring av eksisterende praksis. Deretter blir kollegiet enige om tiltak som skal prøves ut. Tiltakene prøves ut og blir igjen gjenstand for refleksjon. Dette kan skape dypere bevissthet om egen praksis og handlingsrommet man har som pedagog (Udir 2022).
I Ålesund la prosjektgruppen vekt på å ta i bruk metoder i lærergruppen som kan bidra til utvikling av praksis i lys av den nye læreplanen. Med utgangspunkt i «den gode læringsøkta» ble aksjonslæringsrundene i utviklingsarbeidet organisert i 4 ukers sykluser. Lærerne drøftet og vurderte behov for å justere dagens praksis slik at den ble i samsvar med læreplanen. Deretter ble lærerne enige om hva og hvordan ny praksis kunne prøves ut. Etter utprøving ble det satt av tid til refleksjon og evaluering av utprøvingen i team. Til sist ble det lagt til rette for faste økter med erfaringsdeling fra aksjonsrundene på fellesmøtene.
Hvordan arbeide etter aksjonslæringsmetoden?
Aksjonslæringen ble organisert i 4 steg fordelt på 4 uker. Målet var at alle lærere på skolen skulle delta i aksjonslæringen. Arbeidet foregikk i fellestiden, der lærerne delvis jobbet i team og delvis i plenum (til sammen minimum 90 minutter per uke).
Steg 1
Utviklingstid for lærere: Lærerkollegiet utarbeidet problemstillinger for kommende runde
med aksjonslæring: Felles forståelse, innspill og planlegging.
Steg 2
Teamtid for lærere og undervisning i klasserommet: felles planlegging, gjennomføring i egen
klasse. Der det var mulig å få til, ble det også gjennomført kollegavandring der lærere observerte
hverandres gjennomføring av læringsaktivitetene.
Steg 3
Teamtid: Evaluering og refleksjon over deltakernes utbytte av læringsaktivitetene. Vurdere
behov for justering.
Steg 4
Fellestid – Deling i plenum: Legge til rette for jevnlig strukturert erfaringsdeling fra pedagogisk
utprøving i klasserommet.
Tips til arbeid med skolebasert kompetanseutvikling
Aktiviteter i fellesmøter og/eller team:
Se hvordan Ålesund gjorde det i praksis
Ålesund voksenopplæring har laget fem korte filmer som viser praktiske eksempler på implementering fra læreplanene i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Filmene gir et innblikk i hvordan voksenopplæringen har arbeidet med å ta i bruk elementer fra læreplanene og hvordan læreplanenes intensjoner praktiseres i den daglige undervisningen.
Planlegging for læring – Refleksjonsverktøy for læreplanstyrt planlegging
I forbindelse med utviklingsarbeidet har prosjektgruppen utviklet et refleksjonsverktøy for
læreplanstyrt planlegging som tar utgangspunkt i baklengs planlegging. Tips til forberedelser knyttet til «baklengs planlegging»:
Ingvild Skogestad om baklengs planlegging (youtube.com), laget av Statped.
Mer om baklengs planlegging (NDLA.no)