Særskilt språkopplæring i grunnskolen

Særskilt språkopplæring

Opplæringslova § 3-6. Særskild språkopplæring i grunnskolen

Elevar med anna morsmål enn norsk og samisk har rett til særskild språkopplæring til dei kan norsk godt nok til å følgje den vanlege opplæringa. Særskild språkopplæring skal omfatte forsterka opplæring i norsk og, om det trengst, morsmålsopplæring, tospråkleg opplæring i fag eller begge delar.

Kommunen skal jamleg vurdere om ein elev som har vedtak om særskild språkopplæring kan norsk godt nok til å følgje den vanlege opplæringa.

Kommunen kan gjere vedtak om at eleven skal få opplæringa i morsmål på ein annan skole enn den eleven går på.

Opplæringslova 2024

Hva slags type særskilt språkopplæring eleven skal få tilbud om, må fattes i et enkeltvedtak. Den særskilte språkopplæringen kan foregå i et innføringstilbud eller som tilpasning i den ordinære opplæringen. Det er frivillig om elevene ønsker å motta tilbudet om særskilt språkopplæring.

Det er ikke fastsatt hvor mange år elevene kan få vedtak om særskilt språkopplæring, men særskilt språkopplæring skal være en overgangsordning til elevene har opparbeidet seg gode nok norskkunnskaper til å følge ordinær opplæring.

Forsterket opplæring i norsk

Forsterket opplæring i norsk skiller seg fra den ordinære opplæringen i norsk ved å være språkopplæring for elever som ikke har norsk som morsmål. Det innebærer en tilrettelagt norskopplæring med et andrespråksperspektiv. Den forsterkede opplæringen i norsk kan foregå i egen gruppe, eller som tilpasning innenfor det ordinære norskfaget.

Læreplaner

Forsterket opplæring i norsk kan gis etter Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter eller i form av særskilt tilpasning innenfor den ordinære læreplanen i norsk. Skoleeier/skolen velger hvilken læreplan man skal benytte. Skolene bør derfor ha en forståelse av hvordan andrespråk utvikles.

Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter.

Kartleggingsmateriell

Utdanningsdirektoratet har utviklet et digitalt kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk.

Her finner du svar på vanlige stilte spørsmål om kartleggingsverktøyet i grunnleggende norsk

Opplæringspakken Ny i norsk

Opplæringspakken Ny i norsk er utviklet av Utdanningsetaten i Oslo og skal støtte nyankomne elevers opplæring i norsk i en overgangsperiode. Den er laget for nyankomne elever på 1. – 2. trinn som begynner direkte i ordinære klasser, men skolen kan vurdere om den også kan benyttes av enkelte elever på 3. og 4. trinn. Innholdet vil også være relevant for nyankomne elever i innføringstilbud. Opplæringspakken inneholder blant annet materiell til velkomstsamtale, intensive norskkurs og en rekke nyttige ressurser til bruk i språkopplæringen.

Tospråklig opplæring i fag

Tospråklig opplæring i fag er undervisning i ett eller flere fag (for eksempel matematikk, naturfag, samfunnsfag) på norsk og elevens morsmål eller et annet språk eleven kan. Undervisningen blir gitt av tospråklige lærere, og det er læreplanen i det enkelte fag som skal brukes. Målet er at den tospråklige undervisningen skal bidra til en faglig progresjon mens elevene holder på å lære seg norsk.

Tospråklig opplæring i fag kan gjennomføres før den ordinære undervisningen, underveis i den ordinære undervisningen eller etter. Disse tre variantene kan kombineres og tilpasses etter undervisningens innhold og elevenes behov. Mange elever trenger å jobbe med førforståelse på det språket de kan best, noe som kan gi elevene en større trygghet i faget. Den tospråklige faglæreren kan hjelpe eleven inn i temaet som skal læres, sammenfatte viktig innhold, og fokusere på sentrale ord og begreper.

Se vår kompetansepakke om Tospråklig opplæring i fag – NAFO (oslomet.no)

Fleksibel opplæring – tospråklig opplæring i fag over nett

NAFO tilbyr tospråklig opplæring i fag over nett på språkene arabisk, somali, tigrinja og ukrainsk i fagene matematikk, naturfag, engelsk og grunnleggende norsk. Fleksibel opplæring har som mål å bistå skoler/kommuner med å oppfylle elevenes rett til tospråklig opplæring der det ikke har lykkes med å få tak i tospråklige lærere.

Les mer om Fleksibel opplæring

Morsmålsopplæring

Morsmålsopplæring er opplæring i og på morsmålet. Morsmålsopplæringen skal ta utgangspunkt i læreplanen for morsmål som er en aldersuavhengig og nivåbasert læreplan. Mange elever som får morsmålsopplæring får også opplæring etter læreplan i grunnleggende norsk, og det er naturlig å se disse læreplanene i en sammenheng. Morsmålsopplæring gis av en tospråklig lærer, og kan gis ved skolen eller ved en annen skole utenom det ordinære timetallet. Før opplæringen starter skal det vurderes hvilket nivå i læreplanen for morsmål det skal tas utgangspunkt i.

Morsmålsopplæring er særlig aktuelt for elever som skal lære seg å lese og skrive uten å kunne norsk. Leseopplæring bør bygge på muntlig beherskelse av språket, og derfor bør leseopplæringen skje på det språket man behersker best muntlig. For mange minoritetsspråklige elever vil dette være morsmålet.

Læreplan i morsmål for språklige minoriteter

Kartlegging av leseferdighet på morsmål

Flerspråklige nettressurser

morsmål.no er et nettsted med ressurser på mange ulike språk som blant annet kan brukes i tospråklig opplæring og morsmålsopplæring.

Skolekassa.no – lenkeportal med ressurser i fagene norsk, samfunnsfag, matematikk, naturfag og engelsk på 10 ulike språk. I tillegg finner du ressurser til lese- og skriveopplæring på flere språk.

Bildetema: Flerspråklig digital bildeordbok inndelt etter temaer.

Organisering

Særskilt språkopplæring blir organisert på ulike måter rundt om i landet, men på skoler med et visst antall minoritetsspråklige er det vanlig at det blir organisert i egne grupper eller klasser. Noen skoler har egne innføringstilbud for nyankomne elever, andre går i det ordinære tilbudet, men får tilpasset undervisning deler av tiden.

Les mer om organisering av særskilt språkopplæring

Se Særskilt språkopplæring (Udir) for mer informasjon om særskilt språkopplæring.