Kompetanseutvikling
Nyhetssaker
Utprøving av et traumesensitivt undervisningsopplegg for nyankomne elever
NAFO har i samarbeid med Universitetet i Tromsø og RVTS-Nord fulgt to innføringsklasser i Tromsø kommune når de gjennomførte et traumesensitivt undervisningsopplegg for første gang.
Ny forskningsoversikt – tospråklig opplæring i Norge
Er du nysgjerrig på hva som er gjort av forskning på morsmålsopplæring og tospråklig opplæring i fag i Norge? Lurer du på hvordan de politiske rammene for den tospråklige opplæringen har utviklet seg fra 1970-årene til i dag? En ny forskningsoversikt ble nylig publisert.
20 år med flerspråklig og flerkulturell opplæring
21. og 22. oktober feiret NAFO sitt 20-årsjubileum med å samle totalt 950 deltakere til konferanse. Over 60 formidlere og foredragsholdere har bidratt og delt viktig kunnskap til deltakerne på tvers av nivåer: barnehage, grunnskole, videregående, voksenopplæring, PPT og tospråklige lærere. Tusen takk til alle som har bidratt og deltatt!
NAFO 20 år – jubileumstidsskrift
I anledning NAFOs 20-årsjubileum utgir vi et jubileumstidsskrift. I tidsskriftet finner du artikler fra både interne og eksterne bidragsytere om temaer som er sentrale for NAFOs arbeid. I tillegg inneholder artikkelsamlingen en presentasjon av NAFOs historie og noen av NAFOs prosjekter.
«Deltakerne trenger å møte ekte mennesker og gjøre ekte ting»
På Oslo VO Hovinbyen vil noen lærere få til en mer integrert språk- og fagopplæring. NAFO har møtt noen lærere som er i gang med et utviklingsarbeid. De forteller om utfordringene de står i.
Fersk rapport om opplæringstilbud til nyankomne elever
En fersk forskningsrapport har undersøkt opplæringssituasjonen for barn og unge mellom 6 og 24 år som nylig har kommet til Norge.