Filmer – Språk i lek og aktivitet
Filmen handler om hvordan personalet kan legge til rette for lek og bidra til at alle barn får tilgang til barnehagens leke- og språkmiljø.
Skal vi leke butikk
Filmen viser hvordan barnehagen åpner opp for at barna får benytte sine ulike språk i rolleleken. Dette bidrar til å styrke både deres flerspråklige utvikling og lekeferdigheter. Barnehagen har tatt utgangpunkt i barnas egne erfaringer og lagt til rette for butikklek. Foreldrene har bidratt aktivt i arbeidet med å lage plakater til butikken og ved å ta med varer og utstyr som barna kan bruke i leken.
Refleksjonsspørsmål til filmen
- Hvorfor er bruk av konkreter viktig når barn ikke behersker så godt norsk?
- Hvordan kan morsmålet bidra til forståelsen av det norske språket?
- Hvordan kan barnehagen støtte opp om morsmålet uten voksne som deler barnas
- morsmål?
- Barna leker blant annet med materiell de har fått med hjemmefra og som synliggjør
- flere språk og skrifttyper. Hvilken betydning kan det ha for barnas språklige
- interesse?
- Barnehagestyreren sier at flere barn deltar i leken nå enn tidligere. Hva kan det
- henge sammen med?