Tospråklig opplæring i fag
Tospråklig opplæring i fag er undervisning i ett eller flere fag på norsk og et språk eleven behersker. Målet er at den tospråklige opplæringen skal bidra til progresjon i faget mens elevene holder på å lære seg norsk. Opplæringen blir gitt av tospråklige lærere. Retten til tospråklig opplæring baseres på et vedtak om særskilt språkopplæring.
NAFO har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet laget en kompetansepakke i tospråklig opplæring i fag som retter seg mot tospråklige lærere, faglærere, lærere i forsterket norsk, skolens ledelse og skoleeier. For at tospråklig opplæring i fag skal fungere til det beste for elevene, bør hele skolen i samråd med skoleeier samkjøre denne opplæringen. I kompetansepakken inngår faglige råd og en tospråklig opplæringsmodell med blant annet ulike ressurser, animasjonsfilmer og refleksjonsspørsmål til bruk i skolenes utviklingsarbeid.
Vi anbefaler å starte med Kan du knekke koden? – en interaktiv opplevelse, som viser hvor viktig det er å få støtte og undervisning på et språk vi forstår når vi skal løse en oppgave.
Kan du knekke koden?
Hvordan er det å lære fag på et språk du ikke behersker så godt? Prøv undervisning i matematikk på kinesisk
Samarbeid om tospråklig opplæring
- Planlegging
- Undervisning (bromodellen)
- Evaluering
Faglige råd
- Skoleeiere
- Skoleledere
- Lærere