Språkstøtte for lærlinger
På Oslo Vo Skullerud har de laget et eget norskopplæringstilbud for lærlinger. Hver uke kommer 55 lærlinger fra ulike bedrifter til Skullerud for å ta del i norskopplæring.

Oslo voksenopplæring Skullerud tilbyr kurs for lærlinger som har behov for ekstra språkstøtte i norsk på lærlingplassen. Lærlingene har mulighet til å delta på et kurs en halv dag i uken hvor de får jobbe aktivt med språket innen temaer som yrkesetikk, HMS, kommunikasjon, bærekraft og bruk av kompetansemål. Dette er temaer som er relevante, uavhengig av hvilke yrkesfag lærlingene utdanner seg innen.
Bakgrunn og formål
NAFO har snakket med Anne Nylend, lektor og prosjektutvikler for «Språkstøtte for lærlinger», som har vært med å utarbeide tilbudet på Skullerud.
– Bakgrunnen for språkstøttekurset var at mange minoritetsspråklige lærlinger ikke hadde tilstrekkelige norskferdigheter, og derfor sto i fare for ikke å bestå fagprøven, sier Nylend.
Utdanningsetaten har siden høsten 2018 samarbeidet med Oslo VO Skullerud for å finne gode metoder for norskopplæring for lærlinger som trengte å styrke norskkunnskapene sine for å kunne fullføre og bestå fagprøven. Etter intervjuer og samarbeid med opplæringsbedriftene i 2020 kom det frem at det var et stort behov for et språkstøtteprosjekt, blant annet fordi flere bedrifter vurderte mange søkere til læreplass som ikke-kvalifiserte på grunn av svake norskferdigheter.
Intern utviklingsprosess
Anne Nylend forteller at det har tatt tid å komme frem til dagens form og innhold.
– Vi har prøvd ut forskjellige modeller og organisert språkstøtten på ulike måter, alt fra en-til-en og små grupper med lærlinger fra samme yrkesfag til større tverrfaglige grupper. I den tverrfaglige gruppa har vi to lærere og lærlinger fra veldig ulike yrkesfag, som rørlegger, bilmekaniker, sikkerhetsfag, IT, service- og administrasjon og kokkefag.
I tillegg omfattes to helsefaggrupper og en gruppe med barne- og ungdomsarbeidere av språkstøtteprogrammet, og nye grupper blir opprettet ved behov. Nylend legger til at det er stor variasjon når det gjelder språk og språkkrav i de ulike yrkesgruppene.
I språkstøttekurset legges det først og fremst vekt på språket og forbedring av norskferdigheter, og temaene det tas utgangspunkt i, velges i samarbeid med lærlingene. Hver økt skal inneholde lesing av tekst, arbeid med begreper og produksjon av tekst i form av skriving eller muntlig presentasjon. At lærlingene skal bli aktivisert og jobbe med språk som er relevant for egen arbeidshverdag, er selve bærebjelken i prosjektet.
Til sammen får 55 lærlinger språkstøtte på Skullerud VO på nåværende tidspunkt. Teamet rundt lærlingene består av fire språklærere, en koordinator og en avdelingsleder som har ulike ressurser i prosjektet.
Inntak og oppbygging
Lærlingene kommer ofte i kontakt med Skullerud VO gjennom arbeidsplassen, men alle instanser som jobber med lærlinger kan ta kontakt, både samarbeidsorgan / opplæringskontor, fagopplæring og lærlingen selv. Språkstøtteteamet samarbeider tett med Avdeling for fag i Utdanningsetaten, der de har kurs for faglig ledere og instruktører om hvordan de kan bli mer bevisst på språket i arbeidshverdagen. Språkstøttekurset er gratis for alle lærlinger og skal utgjøre en del av læretiden, og inntaket er rullerende. Selv om det ofte er lærestedet som tar kontakt og ønsker at lærlingen får språkstøtte, er det selvfølgelig avgjørende at lærlingen er motivert, understreker Nylend.
– Alle nye deltakere møter til en oppstartssamtale med kartlegging. I denne blir lærlingene nivåplassert etter nivå i skriftlig og muntlig, og språklige utfordringer blir identifisert, forteller Anne Nylend, og legger til at de også kan henvise til spesialpedagogisk kartlegging ved behov.
Gruppene får språkstøtte på Skullerud voksenopplæring en halv arbeidsdag i uka, før eller etter lunsj. I tillegg gis individuell oppfølging etter behov. Det kan være alt fra tilbakemelding på skriftlige tekster eller uttaleøving på lydfiler.
Avgjørende med relevans
I språkstøttekurset er et sentralt mål å sette språket i fokus og skape en bevissthet rundt språk og begrepslæring for å skape en økt forståelse for hvordan språk og fag henger sammen. Det er viktig at språkstøtten oppleves som relevant og nyttig for lærlingene, samtidig som de selv er aktive.
– Siden lærlingene bare har en halv arbeidsdag i uka med språkstøtte hos oss, har vi prøvd å få mest mulig læring inn, og vi innleder ofte dagens tema med en film, en kahoot eller tankekart for å aktivere lærlingenes forkunnskaper, forteller Anne Nylend.
Temahefter
Som støtte i læringen utvikles det temahefter med temaer som lærlingene har vært med på å foreslå selv, og som er relevante for deres yrkesfag. Temaheftene inneholder ord og begreper innenfor et tema knyttet til arbeidslivet og kan ta utgangspunkt i alt fra nyheter og lunsjprat til mer fagrelevante tekster som bærekraft, HMS og kommunikasjon.
Et sentralt poeng med temaheftene er at lærlingene skal få øvd på alle språkferdigheter i løpet av en dag, og målet er at de får øvd på leseforståelse, arbeid med begreper, skriftlig produksjon samt digitale og muntlige ferdigheter innenfor temaer som er gjenkjennelige fra praksis. Lærlingene får konkrete tilbakemeldinger fra lærerne og må rette på og gjenta ord og setninger til de har fått det riktig. Arbeid med temaheftene kan bidra til at deltakerne også kan bli litt tryggere på fagprøven som venter, fordi de har øvd på å bruke språket innenfor de ulike temaene.
Veien videre
Anne Nylend forteller at det nå er blitt besluttet at prosjektet «Språkstøtte for lærlinger» skal gå over i drift fra 2026.
– Vi håper at vi kan inspirere andre til å bruke noe av det vi har jobbet fram i prosjektet, sier Nylend. Hun legger til at det nå foregår en satsning på språkstøtte i videregående opplæring som Skullerud VO er med på. Håpet er at denne satsingen, i samspill med «Språkstøtte for lærlinger», kan være med på å bidra til at språk- og yrkesopplæring blir knyttet mer sammen.