Starter ny videreutdanning for ansatte i barnehage
NAFO og barnehagelærerutdanningen på OsloMet tilbyr nå videreutdanningen «Nyankomne barn og familier i barnehagen». Studiet har oppstart våren 2026, og søknadsfristen er 1. november.

Våren 2026 tilbyr NAFO i samarbeid med barnehagelærerutdanningen på OsloMet en ny videreutdanning kalt «Nyankomne barn og familier i barnehagen». Videreutdanningen retter seg mot ansatte i barnehage som arbeider med nyankomne barn og familier med flyktning- og innvandrerbakgrunn.
Behov for mer kunnskap i barnehagene
Geir Aaserud er studieleder på Institutt for barnehagelærerutdanning på OsloMet og fagansvarlig for det nye emnet. Han forteller at barnehagelærere i økende grad møter barn med flyktning- og innvandrerbakgrunn:
– Disse barna har ofte med seg erfaringer preget av flukt, tap og traumer. Barnehagen er ofte deres første møte med det norske samfunnet, og det er avgjørende at personalet har kunnskap og trygghet til å møte dem på en inkluderende, empatisk og profesjonell måte.
Aaserud sier videre at det er nødvendig med en slik nasjonal utdanning fordi de ikke kjenner til noe lignende tilbud.
– Men behovet er stort, sier Marit Lunde.
Hun er senterleder ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) som har tatt initiativ til den nye utdanningen. Lunde forteller at senteret over lang tid har sett at mange barnehageansatte ønsker å få mer kunnskap om hvordan de kan inkludere nyankomne barn og foreldre i barnehagen:
– De fleste barnehager i Norge mottar nå barn som er nyankomne enten det er fra Ukraina eller et annet land. Siden 2022 har det kommet rundt 90 000 ukrainere til Norge. NAFO ønsker å bidra til at flest mulig som jobber i barnehager kan få oppdatert kunnskap i møte med nyankomne barn og familier.
Fleksibelt studium for barnehageansatte
Den nye videreutdanningen er modulbasert og heldigital. Undervisningen er variert og bygger på ulike arbeids- og undervisningsformer, blant annet refleksjonsoppgaver, videoforelesninger, arbeid med ulike typer ressursmateriell og individuelt studiearbeid. I tillegg skal studentene utføre utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Undervisningen i emnet er asynkron, som vil si at alle undervisningsressursene ligger tilgjengelig på nett ved semesterstart, slik at studentene kan velge å gjennomføre modulene når de selv ønsker.
– Vi har valgt en fleksibel og praksisnær modell for å gjøre det mulig for barnehagelærere over hele landet å delta, sier Geir Aaserud. Den digitale formen gir rom for fordypning i eget tempo, mens utviklingsarbeidet på egen arbeidsplass sikrer at kunnskapen omsettes i praksis og kommer barna direkte til gode.
– En helhetlig forståelse
Emad Al-Rozzi er universitetslektor på barnehagelærerutdanningen på OsloMet. Sammen med Johnny Hyunh og Ingeborg Berven Sundt jobber han med å utvikle innholdet til emnet. Etter mange års erfaring fra feltet er han opptatt av at deltakerne av kurset skal få en helhetlig forståelse av nyankomne barn og familier i den norske barnehagen:
– Krig og konflikter øker i flere deler av verden, og vi trenger kompetanse og kunnskap som kan hjelpe barn og familier som kommer til Norge.
Den nye videreutdanningen introduserer studentene for relevante faglige perspektiver, forskning og strategier for hvordan barnehagen kan støtte nyankomne barn og familier med flyktning- og innvandrerbakgrunn.
Emnet er delt inn i fem moduler og omhandler temaene inkludering i lek, kommunikasjon, foreldresamarbeid, kultursensitivitet og traumer.
Ingeborg Berven Sund, seniorrådgiver på NAFO, forteller at en medvirkende årsak til at nettopp disse temaene er valgt ut, er tilbakemeldinger fra barnehager selv om at dette er tematikk de har behov for mer kunnskap om.
Hvem passer studiet for?
Alle ansatte i barnehage som har generell studiekompetanse eller realkompetanse, kan søke. Siden barnehagen brukes aktivt som en læringsarena, må studentene være ansatt i en barnehage gjennom hele studietiden.
– Jeg oppfordrer barnehagelærere og annet pedagogisk personale som ønsker å styrke sin kompetanse i arbeid med barn og familier med flyktning- og innvandrerbakgrunn, til å søke. Dette er særlig relevant for dem som jobber i barnehager med stort mangfold, eller som ønsker å bidra til økt sosial inkludering og trygghet for alle barn, avslutter Geir Aaserud.