Særskilt språkopplæring i voksenopplæring

Foto fra en undervisningssituasjon. Bildet forestiller et bibliotek. I bakgrunnen er en tavle med noe skrift. I forgrunnen er et bord med tre voksne deltakere. Fremst sitter en mann, han smiler inn i kameraet. Lenger bak sitter to kvinner. De arbeider sammen. På bordet ligger skrivebøker og et stort ark med noe skrift på.
Foto: Adobe Stock

Særskilt språkopplæring i FOV

Deltakere i forberedende opplæring for voksne har rett til særskilt språkopplæring etter §3-6 i opplæringsloven om særskild språkopplæring i grunnskolen.  Dette innebærer forsterket opplæring i norsk, og ved behov morsmålsopplæring, tospråklig fagopplæring eller begge deler.

Morsmålsopplæring

Morsmålsopplæring er opplæring i og på morsmålet. Førstespråket eller morsmålet er en viktig ressurs og en hjelp til refleksjon, meningsskaping og læring. Å få mulighet til å benytte seg av det språket man kan best, kan også gi motivasjon og bidra til økt mestring og selvfølelse. Morsmålsopplæring er spesielt viktig for deltakere som ikke har lært å lese og skrive på noe språk tidligere. Den første lese- og skriveopplæringen bør så langt mulig skje på et språk deltakeren behersker godt muntlig eller i samarbeid med tospråklig lærer. 

Tospråklig fagopplæring

Tospråklig fagopplæring er undervisning i fag på to språk, på norsk og deltakerens morsmål. Undervisningen blir gitt av tospråklige lærere, og det er læreplanen i det enkelte fag som skal brukes. Den tospråklige fagopplæringen lar deltakerne utvikle sine fagkunnskaper uten at norskkunnskapene setter en stopper. Gjennom nettskolen Fleksibel opplæring kan også deltakere i voksenopplæring delta i tospråklig fagopplæring i matematikk, naturfag og engelsk, med språkene somalsk, tigrinja og arabisk.

Forsterket norskopplæring i FOV og VOV

Deltakere i FOV som ikke har norsk som morsmål, får norskopplæring etter læreplan i norsk for språklige minoriteter – forberedende opplæring for voksne. Læreplanen er tilpasset voksne og har et tydelig andrespråksperspektiv. 

Deltakere i videregående opplæring for voksne har rett til forsterka opplæring i norsk etter § 6-5 første ledd første punktum (§ 19-8). Deltaker med forsterka opplæring i norsk følger Læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge – videregående opplæring (NOR09‑04)


Tospråklige nettressurser

På NAFOs ressurssider kan du finne råd om opplæring. Se også opplæring i fag for de enkelte fagene.

Morsmål.no er et nettsted for morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring. Nettsiden har flerspråklige ressurser på 15 språk, artikler og informasjon til lærere og foreldre.

Skolekassa.no er en lenkeportal med ressurser fra ulike tilbydere i fagene norsk, samfunnsfag, matematikk, naturfag og engelsk med en kort introtekst på ulike språk. Alle ressursene det er lenket til er valgt ut fordi de er flerspråklige eller på annen måte egnet for deltakere som ikke kan mye norsk og er i en opplæringssituasjon. I tillegg finner du flerspråklige nyhetssendinger, ordbøker og apper.

Annen morsmålsstøttet og flerspråklig undervisning

Deltakerne kan få bedre utbytte av undervisningen og raskere progresjon om de kan benytte morsmålet eller andre språk de kan fra før i opplæringen. Opplæring med flerspråklig støtte er et tiltak der en flerspråklig assistent bidrar inn i undervisningen og forklarer både ord, samfunn og kultur på et språk deltakeren kan godt fra før. På den måten blir morsmål og andre språk et verktøy i læringsprosessen og bidrar til økt mestring og forståelse. Ikke alle voksenopplæringssentre har tilgang på flerspråklige assistenter, men flere sentre har også god erfaring med å bruke deltakere med gode norskferdigheter som språkhjelpere eller morsmålsstøttere. Aktiv bruk av deltakernes språklige reportoar og transspråking er metoder lærere kan ta i bruk i side klasserom.

Bruk av flere språk i klasserommet
Opplæring av språkhjelpere