I praksis – flerspråklighet i barnehagen
Praksisfortellinger – et utgangspunkt for refleksjon og vurdering
En barnehagehverdag er full av liv. Det utspiller seg mange opplevelser mellom både barn og voksne i samtaler, lek og aktivitet. Barnehagen er også full av fortellinger om det som skjer i hverdagen.
Noen ganger handler det om flerspråklighet. Vi vil her introdusere praksisfortellinger som en måte å utvikle barnehagens arbeid med flerspråklighet.
Har dere kjennskap til å anvende praksisfortellinger som utgangpunkt for felles refleksjon og vurdering, kan dere gjennomføre en eller begge disse to oppgavene:
Oppgave 1
Velg en episode du har opplevd den siste tiden, som synliggjør hvordan flerspråklighet er synlig i hverdagen i barnehagen. Skriv den ned og del den med de andre på et avdelings-, base-, eller personalmøte. La den bli utgangspunkt for spørsmål og felles refleksjon.
Oppgave 2
Velg en episode du har opplevd den siste tiden, som synliggjør hvordan språk og identitet henger sammen. Skriv den ned og del den med de andre på et avdelings-, base-, eller personalmøte. La den bli utgangspunkt for spørsmål og felles refleksjon.
Er arbeid med praksisfortellinger nytt for dere, kan dere her få en kort introduksjon til hva praksisfortellinger er, og hvorfor og hvordan dere kan anvende dem i barnehagens arbeid.
Les mer om praksisfortellinger:
Frønes, Mona Halsaunet (2007): Voksenrollen i det gode samspillet Praksisfortellingens betydning i den levende yrkesrollen Masteroppgave i førskolepedagogikk Trondheim: DMMH, NTNU
Bergland, Miriam Dahl (2005): Praksisfortellinger i barnehagen Masteroppgave i førskolepedagogikk. Trondheim: DMMH, NTNU
Fennefoss, Anne Tove og Kristin E. Jansen (2004): Praksisfortellinger – på vei til innsikt og forståelse. Bergen: Fagbokforlaget
Birkeland, Louise og Elin Eriksen Ødegaard (2001): Tusen erfaringer søker fortellinger. Bergen: Høgskolen i Bergen
Birkeland, Louise (1998): Pedagogiske erobringer. Oslo: Pedagogisk forum