Nettverk for tospråklige lærere i Norge

NAFO har opprettet et nytt nettverk for tospråklige lærere i Norge. Gjennom nettverket kan lærerne dele erfaringer og lære av hverandre.

Foto av en flokk med voksne mennesker oppstilt i en trapp. De smiler og vinker til kamera.
NAFOs nettverk for tospråklige lærere på sin første fysiske samling. Foto: Katarina Hundal (NAFO)

NAFO har i 2024 opprettet et nytt nettverk for tospråklige lærere i Norge. Gjennom nettverket kan tospråklige lærere dele erfaringer og lære av hverandre.

«Mange tospråklige lærere føler seg litt alene. Det er viktig for NAFO å få innspill fra lærerne der ute, slik at vi kan være et talerør videre til for eksempel skoleeiere og utdanningsmyndigheter», forteller Lene Østli. Hun er sammen med kollega Sid Omar Ahmed ansvarlig for det nyoppstartede nettverket. Nettverket har ca. 30 deltakere fordelt på 15 kommuner spredt rundt i hele Norge, både store og små kommuner. Sid Omar, som selv er tospråklig lærer, mener det er viktig at de tospråklige lærerne får dele erfaringer. «I dette nettverket kan de utveksle erfaringer rundt organisering og metodikk, og også hvilke utfordringer elevene deres møter», sier han.

«Og så kan NAFO bruke erfaringene fra lærerne til å utvikle ressurser og spre kunnskapen videre til tospråklige lærere i resten av landet», legger Lene til.

portrettfoto av Lene Østli
Lene Østli, seniorrådgiver på NAFO
portrettbilde av Omar Ahmed
Sid Omar Ahmed, tospråklig lærer på NAFO.

Arbeidsforholdene til tospråklige lærere varierer

Lene forteller at tospråklige lærere i Norge arbeider under svært ulike forhold, noe som også bekreftes i en fersk forskningsgjennomgang av tospråklig opplæring i Norge (ojs.novus.no). Dette er også noe de opplever i nettverket. Noen melder tilbake at de har gode systemer for samarbeid med andre tospråklige lærere i kommunen, mens andre føler seg veldig alene og må finne opp mye av kruttet selv. Noen lærere har undervisning på mange ulike skoler i løpet av en uke og har mange elever. Mye tid kan gå med til reising, spesielt i kommuner der skolene ligger langt fra hverandre, sier Lene.

Det varierer også i hvilken grad de tospråklige lærerne blir inkludert i skolenes faglige utviklingsarbeid. Mange føler at de ikke er en del av skolen de arbeider på.

«Det kommer an på ledelsen, og det kan også være personavhengig. Det er ikke alltid så tydelig definert fra ledelsen sin side hvor mye de tospråklige lærerne skal samarbeide med kontaktlærerne, heller ikke hva de skal samarbeide om. Noen ganger blir de møtt som besøkende på skolen», sier Sid Omar.

Forankring hos skoleeier

Lene forteller at NAFO har kjent til utfordringene til de tospråklige lærerne lenge.

«Vi har hatt mye kontakt med tospråklige lærere gjennom vårt arbeid i mange år, men gjennom dette nettverket er det satt mer i system. Det har vært viktig å forankre nettverket hos skoleeiere», forteller Lene.  

Nettverket består av utvalgte kommuner som selv har ønsket å delta. Kommunen har valgt ut tospråklige lærere som skal representere dem i nettverket. Skoleeiere er også representert i nettverket, og her kan de møte andre kommuner som har det samme faglige ansvaret i sin kommune.

«Her får de mulighet til å utveksle erfaringer rundt hvordan de rigger kompetanseutvikling og oppfølging av tospråklige lærere i sine respektive kommuner», sier Lene.

Et nettverk av og for tospråklige lærere

Nettverket har allerede hatt to fysiske samlinger og flere nettmøter. NAFO er opptatt av at nettverket skal oppleves relevant og nyttig for deltakerne, og at de tospråklige lærernes stemme blir hørt.

Endelig kan vi tospråklige faglærere samles for å utvikle oss og berike hverandre med gode faglige ressurser om tospråklig fagopplæring.

Saad, tospråklig lærer

På spørsmål om hva som er positivt med nettverket, svarer lærere blant annet at de kan få tips, kursing og erfaringsutveksling. I tillegg til at de kan få være med på å påvirke utdanningsmyndigheter til å skape felles arbeidsrammer og et tydeligere system. De påpeker også at nettverket kan bidra til å synliggjøre hvor viktig arbeidet deres er.  

«Det er viktig at lærerne føler eierskap til nettverket, og at de selv skal kunne være med å forme innholdet i nettverket», sier Sid Omar. «Dette er prosessarbeid sammen med de tospråklige lærerne», legger Lene til.  

Spredning av kompetanse

«Det er viktig for NAFO at kunnskapen som spres gjennom dette nettverket også kommer andre til gode. På NAFOs jubileumskonferanse i oktober hadde vi samling for tospråklige lærere og en egen samling for dette nettverket. I ettertid har flere av deltakerne tatt med seg det de har lært på konferansen tilbake til kollegaer i sine kommuner. Dette er noe av tanken bak nettverket, at de skal komme, dele erfaringer, lære og ta med tilbake til sin kommune», sier Lene.

Nettverket planlegger også for webinarer i 2025 med temaer som tospråklige lærere selv har rapportert inn. Disse vil være åpne for alle tospråklige lærere, ikke bare de som er med i nettverket, avslutter Lene.

Les mer om tospråklig opplæring

Ny forskningsoversikt – tospråklig opplæring i Norge – NAFO

Tospråklig opplæring i fag – kompetansepakke – NAFO