Ny forskningsoversikt – tospråklig opplæring i Norge
Er du nysgjerrig på hva som er gjort av forskning på morsmålsopplæring og tospråklig opplæring i fag i Norge? Lurer du på hvordan de politiske rammene for den tospråklige opplæringen har utviklet seg fra 1970-årene til i dag? En ny forskningsoversikt ble nylig publisert.
Tospråklig opplæring i form av morsmålsopplæring eller tospråklig opplæring i fag har vært en del av norsk skolepolitikk siden 1970-tallet. Er du nysgjerrig på hvordan de politiske rammene for den tospråklige opplæringen har utviklet seg gjennom disse 50 årene? Og lurer du på hva som er gjort av forskning på dette feltet i Norge? En forskningsoversikt over tospråklig opplæring i Norge ble nylig publisert i NOA – Norsk som andrespråk.
Forskningsoversikten er utarbeidet av Else Ryen på oppdrag fra NAFO, som en del av et samarbeidsprosjekt mellom NAFO og Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering (FBA) ved Universitetet i Uppsala. Oversikten består av analyser av offentlige dokumenter og undersøkelser av undervisningspraksis.
Uklare rammer, lite omfattende tilbud
Kort oppsummert viser forskningsoversikten at rammene for den tospråklige opplæringen er uklare, og at tilbudet er lite omfattende (Ryen, 2024, s. 31). Selv om «noen skoler har lykkes rimelig godt med tospråklig opplæring innenfor de gitte rammene», ser man oftere at elevene ikke har fått tospråklig opplæring, eller at opplæringen har vært mangelfull. Dessuten viser forskningsoversikten at tospråklige lærere har hatt krevende arbeidsforhold (Ryen, 2024, s. 5).
Behov for videre forskning
Ryen konkluderer med at det fremdeles er stort behov for kunnskap om tospråklig opplæring i norsk skole. Hun mener det bør gjennomføres flere både best-praksis-studier og studier som følger enkeltelever gjennom opplæringen. Slike studier kan gi økt forståelse for hvordan elever kan tilegne seg fagkunnskaper gjennom bruk av morsmålet (s. 31).
Behov for styrking av tilbudet til tospråklig opplæring i fag
Til slutt i artikkelen presenteres noen behov for styrking av tilbudet til tospråklig opplæring i fag. Ryen etterlyser «endringer i organiseringen av opplæringen både på kommunalt nivå og ved den enkelte skole». Videre mener hun det er nødvendig at utdanning både for lærere og skoleledere omfatter tospråklig opplæring både i teori og praksis. Til slutt påpekes et behov for en «større anerkjennelse av de tospråklige lærernes kompetanse og en bedring av ansettelsesforholdene deres, slik at de i større grad får mulighet til å bidra til at minoritetsspråklige elever får den tilpassede opplæringen de har rett til» (s. 31-32).
Kilde
Ryen, E. (2024, 09). Tospråklig opplæring i Norge – en forskningsoversikt. NOA norsk som andrespråk – Årgang 40, ss. 5-41.