Eksempler på måter å drive integrert språk- og fagopplæring
Hvilke metoder eller aktiviteter kan en bruke for å jobbe med både språk og fag? Vi har samla ressurser, eksempler på didaktiske modeller for å ivareta perspektivene med språk og fag når du planlegger undervisningen og mer konkrete aktiviteter du kan tilpasse til fag og kompetansemål og gjennomføre.
Arbeid med språk i praktiske fag
Her er et eksempel hvor programfaglærerne arbeider med språk i et praktisk fag ved hjelp av den didaktisk modellen sirkelen for undervisning og læring.
Språkstøtte for elever med norsk som andrespråk
Se eksempler på hvordan du som lærer kan støtte eleven med norsk som andrespråk i praktisk arbeid, skriving, lesing og muntlig aktivitet.
Tips til språkutviklende aktiviteter
Elever som lærer seg et nytt språk har behov for å bruke språket på varierte måter i meningsfulle sammenhenger. Her har vi samlet noen aktiviteter som kan brukes uavhengig av fag.
Arbeid med ord og begreper
Arbeid med ordforråd bør være sentralt i alle fag. Elever kan ha et godt hverdagsspråk, men trenge støtte til utvikle et faglig ordforråd. Tekster, filmer og tips til arbeid med ordforråd i flerspråklige klasserom.
Norsk kort botid yrkesfag vg 2
Nasjonal digital læringsarena (NDLA) har laget læremidler til faget. Ressursene er gratis, åpne og dekker alle kompetansemålene i læreplanen. Målgruppe: lærere og elever. Ca. 450 ressurser: fagartikler, oppgaver, filmer og kildetekster.
Fagspesifikk lesing og skriving i yrkesfag
Lesing og skriving er grunnleggende ferdigheter i alle fag. Men hvordan en tilnærmer seg disse ferdighetene kan være ulikt fra fag til fag. Disse ressursene fra Lesesenteret gir forslag til tilnærminger til lesing og skriving i yrkesfag.
Sirkelen for undervisning og læring
En didaktisk modell som kan brukes i planlegging av undervisning. Modellen gir godt grunnlag for å ivareta en språkutviklende undervisning. Siden er utviklet med utgangspunkt i voksenopplæring.
Bruk av flere språk i klasserommet
Å bruke flere språk i klasserommet eller flerspråklighet som ressurs handler om at elevene får ta i bruk alle språk de behersker som verktøy i opplæringa. Denne siden er utviklet med utgangspunkt i voksenopplæring.
Skape sammenhengen mellom ulike læringsarenaer
Å overføre læring fra en arena til en annen er ikke en prosess som går automatisk. Elevene vil ha større læringsutbytte om de får støtte i å overføre læring fra en kontekst til en annen. Siden er utviklet med utgangspunkt i voksenopplæring.