Eksempler på måter å drive integrert språk- og fagopplæring

Hvilke metoder eller aktiviteter kan en bruke for å jobbe med både språk og fag? Vi har samla ressurser, eksempler på didaktiske modeller for å ivareta perspektivene med språk og fag når du planlegger undervisningen og mer konkrete aktiviteter du kan tilpasse til fag og kompetansemål og gjennomføre.

Foto av to elever som sitter i et klasserom og ser i ei skrivebok. På bildet står det skrevet "ord" på mange språk. Det står også "arbeide med ord og begreper"

Arbeid med ord og begreper

Arbeid med ordforråd bør være sentralt i alle fag. Elever kan ha et godt hverdagsspråk, men trenge støtte til utvikle et faglig ordforråd. Tekster, filmer og tips til arbeid med ordforråd i flerspråklige klasserom.

Foto av to elever som sitter bøyd over bøker og leser og diskuterer i et klasserom.

Fagspesifikk lesing og skriving i yrkesfag

Lesing og skriving er grunnleggende ferdigheter i alle fag. Men hvordan en tilnærmer seg disse ferdighetene kan være ulikt fra fag til fag. Disse ressursene fra Lesesenteret gir forslag til tilnærminger til lesing og skriving i yrkesfag.

Foto som skal illustrere deltakere i voksenklasserommet som bruker flere språk. Over deltakerne er det satt inn to snakkebobler. I den ene er det arabisk skrift og i den andre er det swahili skrift

Bruk av flere språk i klasserommet

Å bruke flere språk i klasserommet eller flerspråklighet som ressurs handler om at elevene får ta i bruk alle språk de behersker som verktøy i opplæringa. Denne siden er utviklet med utgangspunkt i voksenopplæring.