Eksempler på måter å drive integrert språk- og fagopplæring

Hvilke metoder eller aktiviteter kan en bruke for å jobbe med både språk og fag? Vi har samla ressurser, eksempler på didaktiske modeller for å ivareta perspektivene med språk og fag når du planlegger undervisningen og mer konkrete aktiviteter du kan tilpasse til fag og kompetansemål og gjennomføre.

En lærer demonstrerer arbeid i tre på et verksted. Ved siden av står en elev med en arbeidsbeskrivelse.

Arbeid med språk i praktiske fag

Her er et eksempel hvor programfaglærerne arbeider med språk i et praktisk fag ved hjelp av den didaktisk modellen sirkelen for undervisning og læring.

Multiethnic college students sitting in a classroom studying on laptop during class. Group of guys and girls using laptop during computer lesson. Young man and concentrated women sitting in a row doing homework on pc.

Språkstøtte for elever med norsk som andrespråk

Se eksempler på hvordan du som lærer kan støtte eleven med norsk som andrespråk i praktisk arbeid, skriving, lesing og muntlig aktivitet.

Klasserom hvor elevene sitter i grupper. En lærer står i midten av rommet og smiler.

Tips til språkutviklende aktiviteter

Elever som lærer seg et nytt språk har behov for å bruke språket på varierte måter i meningsfulle sammenhenger. Her har vi samlet noen aktiviteter som kan brukes uavhengig av fag.

Foto av to elever som sitter i et klasserom og ser i ei skrivebok. På bildet står det skrevet "ord" på mange språk. Det står også "arbeide med ord og begreper"

Arbeid med ord og begreper

Arbeid med ordforråd bør være sentralt i alle fag. Elever kan ha et godt hverdagsspråk, men trenge støtte til utvikle et faglig ordforråd. Tekster, filmer og tips til arbeid med ordforråd i flerspråklige klasserom.

Foto av tre elever står foran en tavle hvor teksten norsk kort botid er skrevet.

Norsk kort botid yrkesfag vg 2

Nasjonal digital læringsarena (NDLA) har laget læremidler til faget. Ressursene er gratis, åpne og dekker alle kompetansemålene i læreplanen. Målgruppe: lærere og elever. Ca. 450 ressurser: fagartikler, oppgaver, filmer og kildetekster.

Foto av to elever som sitter bøyd over bøker og leser og diskuterer i et klasserom.

Fagspesifikk lesing og skriving i yrkesfag

Lesing og skriving er grunnleggende ferdigheter i alle fag. Men hvordan en tilnærmer seg disse ferdighetene kan være ulikt fra fag til fag. Disse ressursene fra Lesesenteret gir forslag til tilnærminger til lesing og skriving i yrkesfag.

En illustrasjon som viser sirkelen for undervisning og læring. En rød sirkel er omsluttet av en rosa linje med piler som viser en dreining rundt i sirkel. Innerst i sirkelen står det: utvikling av språk- og yrkeskompetanse. Over står det opplæring i skole og opplæring i bedrift. I fire ytterpunkter av sirkelen står det: førforståelse, utvikle fagkunnskap og modellering og dekonstruksjon og utprøving og konstruksjon i fellesskap og individuell formidling og utførelse.

Sirkelen for undervisning og læring

En didaktisk modell som kan brukes i planlegging av undervisning. Modellen gir godt grunnlag for å ivareta en språkutviklende undervisning. Siden er utviklet med utgangspunkt i voksenopplæring.

Foto som skal illustrere deltakere i voksenklasserommet som bruker flere språk. Over deltakerne er det satt inn to snakkebobler. I den ene er det arabisk skrift og i den andre er det swahili skrift

Bruk av flere språk i klasserommet

Å bruke flere språk i klasserommet eller flerspråklighet som ressurs handler om at elevene får ta i bruk alle språk de behersker som verktøy i opplæringa. Denne siden er utviklet med utgangspunkt i voksenopplæring.

Foto som viser fire ulike læringsarenaer, der en deltaker lærer norsk. Bilde 1 i butikken, bilde 2 på en skole, bilde 3 i en barnehage og bilde 4 hjemme på et kjøkken med lekser. Bildene er formet som en pil som peker i samme retning.

Skape sammenhengen mellom ulike læringsarenaer

Å overføre læring fra en arena til en annen er ikke en prosess som går automatisk. Elevene vil ha større læringsutbytte om de får støtte i å overføre læring fra en kontekst til en annen. Siden er utviklet med utgangspunkt i voksenopplæring.