Organisering
Voksenopplæringa i Norge er organisert på ulike måter. Retten til opplæring er hjemlet i opplæringsloven og integreringsloven. Denne siden gir noe oversikt over ulike tilbud og måter å organisere opplæringa på.
Lovverk
Mange deltakere i voksenopplæringa får undervisning etter Lov om integrering. Les også mer om lov om integrering på Imdi.no. Opplæringsloven kapittel 18 beskriver rett til forberedende opplæring for voksne og videregående opplæring for voksne. Noen deltakere får undervisning etter begge lovene.
Forberedende opplæring for voksne
Forberedende opplæring for voksne er for deltakere som ikke har rett til videregående opplæring eller de som har rett, men som likevel har behov for opplæring i grunnleggende ferdigheter § 18-2 i opplæringsloven. Kommunene har ansvaret for gjennomføring av forberedende undervisning for voksne og realkompetansevurdering for voksne. Realkompetansevurdering (hk.dir.no)
Mer om forberedende opplæring for voksne på hk.dir.no (direktoratet for
Lesing og skriving på tvers av fag er et pedagogisk utviklingsarbeid knyttet til forsøket med FVO.
Kombinasjonsklasser
Kombinasjonsklasser er et samarbeid mellom kommune og fylkeskommune. Det er et tilbud til ungdom med kort botid i Norge, som har rett til videregående opplæring, men trenger mer grunnleggende opplæring før de kan følge ordinært løp i videregående. Denne måten å organisere undervisningen på gir deltakerne mulighet til å følge ulike fag på ulike nivåer.
Les mer om kombinasjonsklasser
Videregående opplæring for voksne
Videregående opplæring for voksne er organisert på ulike måter. Opplæring kan gis på ordinær videregående. Flere fylkeskommuner har opplærings- og utviklingssentre for voksne. En del fylker løser også videregående opplæring for voksne ved at mye av opplæringa skjer i bedrift.
Fra august 2024 er læreplaner i 13 lærefag er delt inn i moduler for å passe bedre til opplæring for voksne. Yrkesfag – modulstrukturerte læreplaner for voksne (udir.no).
Fylkeskommunane har ansvaret for gjennomføring av vidaregåande opplæring for vaksne, der realkompetansevurdering inngår. Realkompetansevurdering (hk.dir.no)
Kombinasjonsløpet
I kombinasjonsløpet kan moduler fra videregåendeopplæring for voksne kombineres med moduler under videregående nivå. Voksne deltakere som ikke har fullført grunnskole eller forberedende opplæring for voksne begynner på moduler fra videregående opplæring. Det gjøres unntak fra inntaksreglene for videregående opplæring for voksne. Det er fylkeskommunen som avgjør om det tilbys kombinasjonsløp som videregående opplærig for voksne. På grunnlag av realkompetansevurdering får deltakere opplæring i de fagene som den voksne trenger på nivået under videregående opplæring samtidig med fagopplæring ute i bedrift. Kombinasjonløp (hk.dir.no)
Norsk og samfunnskunnskap
Innvandrere kan ha rett og/ eller plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Det er kommunene som har ansvar for opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Norsk og samfunnskunnskap på hk.dir.no
Norsk og samfunnskunnskap på IMDi.no. Les om rett og plikt på IMDI sine sider.
Tilpassa opplæring og individuell tilrettelegging
Deltakere i forberedende opplæring for voksne og videregående opplæring for voksne har rett på tilpasset undervisning etter § 11-1. Deltakere forberedende opplæring for voksne har krav på individuell tilrettelegging etter §§ 11-4 til 11-6. I videregående opplæring har deltakere med nedsatt funksjonsevne eller særskilte behov rett til egnet individuell tilrettelegging av lærested, undervisning, læremidler og eksamen.
Deltakarar i den vidaregåande opplæringa med nedsett funksjonsevne eller særskilde behov har rett til eigna individuell tilrettelegging av lærestad, undervisning, læremiddel og eksamen, for å sikre likeverdige høve til opplæring. Se § 19-5.
Lese- og skriveopplæring
Både i forberedende opplæring for voksne, videregående opplæring for voksne og i norskopplæringen er det deltakere som har behov for grunnleggende lese- og skriveopplæring.
Les mer om lese- og skriveopplæring
Les mer om tilpasninger i voksenopplæring
Særskilt språkopplæring, herunder, morsmålsopplæring og tospråklig opplæring i fag og forsterket norskopplæring.
Utredning av nyankomne med tanke på lese- og skrivevansker.