NAFO 20 år – jubileumstidsskrift

I anledning NAFOs 20-årsjubileum utgir vi et jubileumstidsskrift. I tidsskriftet finner du artikler fra både interne og eksterne bidragsytere om temaer som er sentrale for NAFOs arbeid. I tillegg inneholder artikkelsamlingen en presentasjon av NAFOs historie og noen av NAFOs prosjekter. 

Foto: Elise Wagner Finnanger

I anledning NAFOs 20-årsjubileum utgir vi et jubileumstidsskrift. I tidsskriftet finner du artikler fra både interne og eksterne bidragsytere om temaer som er sentrale for NAFOs arbeid. I tillegg inneholder artikkelsamlingen en presentasjon av NAFOs historie og noen av NAFOs prosjekter. 

Flere ansatte på NAFO har bidratt med fagartikler om temaer som særskilt språkopplæring, flerkulturell opplæring, kartlegging og familiesamarbeid. I tillegg bidrar eksterne fagfolk som har samarbeidet med NAFO på ulike områder. Artiklene retter seg mot ulike nivåer i opplæringsløpet – fra barnehage til voksenopplæring.  

Artikkelsamlingen er redigert av Andrea C. Falkenhaug, Dag Fjæstad og Line-Marie Holum og publisert i OsloMets Skriftserien: NAFO 20 år: – jubileumstidsskrift | Skriftserien (oslomet.no) 

Oversikt over artikler i samlingen

  • NAFO 20 år – Flerkulturell og flerspråklig opplæring siden 2004, Dag Fjæstad og Marit Lunde  
  • “Kle deg etter været! –  Hæ? Hva betyr det?» – Familiesamarbeid i barnehage og skole i en flerkulturell kontekst, Elise W. Finnanger og Sissel Persen   
  • «Oss og de andre» – Om flerkulturell opplæring i barnehage og skole , Isabel Bourgeois og Marianne Grødum  
  • Særskilt språkopplæring i grunnskolen – hva nå?, Line-Marie Holum  
  • Særskilt språkopplæring i historisk lys, og den særskilte språkopplæringens plass i videregående opplæring, Dag Fjæstad   
  • Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk, Line-Marie Holum, Irmelin Kjelaas, Gunhild Tveit Randen og Soraya Ahmadinia   
  • Kompetanseutvikling innen språkutviklende undervisning, Andrea Cornelia Falkenhaug  
  • Går det an å snakke om stress? – Språklige tilpasninger av et traumesensitivt undervisningsopplegg i innføringsklasser, Helene Fulland, Marianne Grødum, Alexandra Hoel, Rune Bakkejord og Jon-Håkon Schultz  
  • Norskopplæring med flerspråklig støtte, Sigridur Vilhjalmsdottir, Anne Grete Tøge, Susanne Søholt, Ira Malmberg-Heimonen 
  • Fleksibel opplæring – Fra prosjekt til varig ordning, Marit Lunde og Sigridur Vilhjalmsdottir  

Vi håper at artiklene vil være til inspirasjon for alle som jobber med barnehage og skole – både de som allerede er involvert i flerkulturell opplæring, og de som ønsker å lære mer om feltet.