Starter nytt nettverk for lærere som underviser nyankomne elever

Underviser du elever i grunnskolen som er nye i Norge? NAFO danner et nytt nasjonalt nettverk for lærere som underviser nyankomne elever, og du kan melde din interesse. 

Et fotografi av to kvinner sitter i en sofa. Der ser på hverandre og smiler.
Ragnhild Stautland (t.v.) og Ye Cai (t.h.) skal lede det nye nasjonale nettverket for lærere som underviser nyankomne elever. Foto: Katarina Hundal

Våren 2025 danner NAFO et nytt nasjonalt nettverk for lærere i grunnskolen som underviser nyankomne elever. Ragnhild Stautland og Ye Cai er ansvarlige for nettverket. Begge jobber på NAFO, har bakgrunn som lærere i grunnskolen og erfaring med å undervise elever som er nye i Norge.  

– Det er først og fremst lærerne, som er i førstelinja, vi vil nå. Målgruppa for nettverket er lærere som jobber i innføringstilbud og lærere i ordinære klasser som tar imot nyankomne elever, for det er ikke alle kommuner som organiserer med innføringstilbud, sier Ye. 

Ragnhild forteller at formålet med nettverket er å styrke relasjonen og samarbeidet mellom lærere i Norge som underviser nyankomne.

– Det er også et mål å kunne løfte viktige diskusjoner rundt opplæring av nyankomne elever på et nasjonalt nivå. NAFO har vært rundt i ulike kommuner i Norge og snakket med lærere som selv uttrykker et behov for å styrke samarbeid på tvers og for å bygge kompetanse, forteller hun.  

 – Nettverket skal være en plattform for å kunne utveksle erfaringer. Mange sitter jo med masse erfaring fra før, og opplever kanskje de samme dilemmaene. Det å ha et sted der man kan dele sine erfaringer, er kjempefint, sier Ye.

– Og i lys av ny opplæringslov tenker vi at det er enda viktigere å drøfte og diskutere hvordan man skal tilrettelegge på best mulig måte, legger Ragnhild til. 

Ønsker å forme nettverket sammen med lærerne

 – Vi ønsker at initiativet skal komme fra praksisfeltet, men at det også skal gå tilbake til praksisen. Derfor trenger vi at lærerne som jobber i feltet, hjelper oss å bygge nettverket, sier Ye. 

I nettverket planlegges det én årlig samling, fysisk eller hybrid. Og så blir det trolig noen webinarer, der vi kan samle innspill fra lærere om hva de ønsker å få faglig påfyll om. 

– Vi vet at veldig mange kommuner ikke har økonomi til å sende lærerne sine på en fysisk samling. Derfor ser vi det som en løsning å kunne tilby webinar, sier Ragnhild. 

– Vi har tenkt å organisere webinarene slik at vi stiller opp med et faglig innlegg eller miniforelesning, og så kan kommuner og skoler bruke innholdet i videre arbeid. Vi kan komme med diskusjonsspørsmål som de med en gang kan knytte til egen praksis, forteller Ye.  

Første nettverkssamling 10. mars 

– Vi starter med en fysisk oppstartssamling, en liten kick off, på OsloMet 10. mars. Det blir en dag med faglig påfyll der det også settes av tid til å kunne dele erfaringer og få mulighet til å bli inspirert av hverandre, sier Ragnhild. 

Alle som underviser nyankomne i grunnskolen er velkomne til å melde seg på. I utgangspunktet kommer vi til å prioritere lærere. Det er åpent for ledere også, men blir det fullt, er det lærerne som prioriteres.

– Første halvdel av dagen skal handle om temaet traumesensitiv opplæring, eller «trygg læring» som vi kaller det, og vi får blant annet høre fra skoler som har prøvd ut en modell. Andre del av dagen vil noen skoler dele gode eksempler på hvordan man kan tilrettelegge undervisningen for nyankomne elever i innføringstilbudet, og i det ordinære løpet. Det vil også være gruppearbeid og mulighet til å skape relasjoner og bygge nettverk, sier Ye.    

Hvis du melder deg på nettverkssamlingen, blir du automatisk med i nettverket.
Meld deg på nettverkssamling 10. mars (nettskjema)

Ønsker du å være med i nettverket, men har ikke anledning til å være med på første nettverkssamling?
Meld din interesse for å være en del av nettverket her (nettskjema).

 – Vi håper at dette nettverket kan bidra til å skape arenaer for faglig påfyll, at det blir mulighet for å utveksle erfaringer og dele gode eksempler fra praksis, og at vi får til kollektive refleksjoner og diskusjoner som inspirerer til utforsking av praksis, avslutter Ragnhild. 

Kontaktpersoner for nettverket

Portrettbilde av Ragnhild Stautland

Ragnhild Stautland

Rådgiver
ragnsta@oslomet.no

portrettbilde av Ye Cai

Ye Cai

Rådgiver
yecai@oslomet.no