Grunnskole

Elever møter den norske grunnskolen med ulike forutsetninger.
Minoritetsspråklige elever som ikke behersker norsk godt nok til å følge den vanlige opplæringa i skolen har rett til særskilt språkopplæring, i følge §2-8 i opplæringsloven.

På disse sidene vil du finne aktuelt stoff om hvordan skolen kan legge til rette opplæringen for elever i den flerkulturelle skolen. Her finner du tips til nettsteder, faglitteratur, ulike arbeidsmåter og eksempler på god praksis. Sidene henvender seg til både skoler, skoleeiere og skolemyndigheter. Send oss gjerne tips og ideer til innholdet.

Litterasitet og flerspråklighet

Foto: Espen Kristiansen

I anledning professor Lise Iversen Kulbrandstads 60-års dag ble det ved Høgskolen i Innlandet arrangert et seminar «Litterasitet og lærerutdanning – språk og tekst i et flerspråklighetsperspektiv». Kulbrandstad er en anerkjent forsker innen fagfeltet norsk som andrespråk. Hun har spilt en svært viktig rolle for kunnskapsutvikling og formidling på dette fagfeltet i Norge. Kulbrandstad har også hatt en betydningsfull rolle i utviklingen av Høgskolen i Innlandet (tidl. Høgskolen i Hedmark).

Seminaret

Til seminaret den 15. juni 2018 kom det flere norske og internasjonale forskere innen fagområdene flerspråklighet, norsk som andrespråk og pedagogikk. De holdt innlegg om litterasitet og flerspråklighet.

Den faglige delen av seminaret ble åpnet av Jim Cummins (University of Toronto og Åbo universitet). Han påpekte at det er av stor betydning å aktivt anerkjenne og bekrefte den flerkulturelle identiteten hos barn og ungdommer i skolen. Cummins understrekte hvor viktig samarbeidet mellom skolen og hjemmet er for blant annet å utvikle elevenes interesse for lesing. Man må forsøke å involvere foreldre i å stimulere og utvikle elevenes flerkulturelle identitet.

Senere ble foreldretematikken videreført i innlegget til Susanne Duek (Karlstads universitet). Hun har i sin forskning vist at foreldre med innvandrerbakgrunn, som har kort eller ingen skolegang i hjemlandet, er svært bevisste på og opptatt av hvor viktig skole og utdanning er. Det som preger dem alle, er et stort ønske om at deres barn får god utdanning, og at de lykkes i samfunnet.

Andre temaer og bidragsytere
  • Litterasitet, forhandling og betydningsskapelse (ved H.P. Laursen, Aarhus Universitet)
  • Flerspråklighet og muntlig deltakelse (ved R. Myklebust, Høgskulen i Volda)
  • Norskkompetanse og multikompetanse (ved G.T. Randen, INN)
  • Historisk blikk på morsmålsundervisning (ved K. Hyltenstam, Stockholms universitet)
  • Narrativer fra norskopplæring (ved G.B. Steien, INN)
  • Språkkrav ved ansettelser i helsesektoren (ved V. Pàjaro, INN)
  • Annerledeshet i barnefortellinger (ved A. Skaret, INN)
  • Leseforståelse, motivasjon og emosjonell støtte (ved T.O. Engen, INN)
  • Utfordringer rundt leseprøver (ved M. Monsen, INN)
  • Kartlegging av språkferdigheter hos flerspråklige (ved E. Ryen, OsloMet og UiO)
  • Litterasitet i overgangen fra barnehage til skole (ved G.T. Alstad og A.M.V. Danbolt, INN)
  • Litterasitet i naturfag (ved P.I. Kvammen, INN)
  • Byggingen av faget norsk som andrespråk (ved K. Tenfjord, UiB)
  • Om skriving i andrespråksperspektiv (ved A. Golden, MultiLing/UiO og L.A. Kulbrandstad, INN)

 

Lenke til boken: Litterasitet og flerspråklighet – muligheter og utfordinger for barnehage, skole og lærerutdanning.

NAFO-konferansen 2018

Foto: Foto: Sara Johannessen / OsloMet

NAFO arrangerer i år ein felles konferanse for tilsette i barnehage og skole med både fellesforelesingar og parallellsesjonar. Konferansen erstattar NAFO sine årlege fokustreff og Tema Morsmål-konferansen. Tospråklege lærarar er derfor ei sentral målgruppe. Representantar frå NAFO sine nettverk vil bli prioritert på konferansen.

NAFO-konferansen 2018

Tid: 19.- og 20. november 2018

Stad: OsloMet – Storbyuniversitetet (tidlegare Høgskolen i Oslo og Akershus)

Målgruppe: Tilsette i barnehage, grunnskole, vidaregåande og voksenopplæring. Tospråklege lærarar er ei sentral målgruppe for konferansen, da NAFO si årlege Tema Morsmål-konferanse i år blir slått saman med denne.

Mer informasjon kjem.

NAFO har fått ny nettadresse

Unngå brotne lenker

NAFO si heimeside har fått ny nettadresse (URL): http://nafo.oslomet.no. Den gamle adressa (nafo.hioa.no) vil halde fram med å fungere i ein overgangsperiode, men vi anbefaler alle å begynne å bruke den nye adressa med ein gong, slik at de unngår brotne lenker i framtida.

Alle undersider

Vi ber alle våre samarbeidspartnarar som lenkar til våre heimesider om å skifte ut alle lenker. Dette gjeld ikkje berre lenker til forsida vår, men også til alle undersider.

Eksempel
Gamal lenke: http://nafo.hioa.no/grunnskole/kartleggingsverktoy/
Ny lenke: http://nafo.oslomet.no/grunnskole/kartleggingsverktoy/

Trafikktryggleik på fleire språk

Trygg Trafikk har utvikla tospråklege læringsressursar om trafikktryggleik på sju språk.

1. – 4. trinn

Innhaldet er basert på Trygg Trafikk si grunnbok i trafikkopplæring for 1.- 4. trinn, og skal vere ei hjelp til å nå kompetansemålet i kroppsøving: «Eleven skal kunne følgje trafikkreglar for fotgjengarar og syklistar».

Ressursar på sju språk

Læringsressursane er omsett til arabisk, tigrinja, pashto, dari, kurmandji, somali og engelsk. Dei er tematisk inndelt med illustrasjonar og har fagtekstar tilpassa ulike nivå. I tillegg finn du også refleksjonsoppgåver og videoar dubba på dei ulike språka. Språket vel du øvst i høgre hjørne.

Gå til ressursen frå Trygg Trafikk

NAFO søker pilotskoler til Fleksibel opplæring

Tospråklig fagopplæring på nett

Prosjektet Fleksibel opplæring tilbyr tospråklig fagopplæring på nett i matematikk og naturfag på 8. og 9. trinn i språkene arabisk, somali og tigrinja. Prosjektet startet opp i januar 2017 som et utviklingsprosjekt, og skal videreføres i en toårig pilot i skoleårene 2018/19 og 2019/20.

Målgruppe

Hovedmålgruppen i prosjektet er elever som går i 8. og 9. trinn, enten i ordinær opplæring eller innføringstilbud, som har behov for tospråklig fagopplæring i matematikk og naturfag. I tillegg kan elever i innføringstilbud i videregående opplæring, for eksempel i kombinasjonsklasse, og deltakere i grunnskole for voksne være aktuelle deltakere i prosjektet.

Tilbudet til elevene

Elevene får tilgang til en tospråklig plattform med læringsressurser på norsk og morsmål. På plattformen finner man opplæringsvideoer, tekster, oppgaver og ordlister. Elevene som deltar i prosjektet får mulighet til å snakke med lærere på sitt morsmål gjennom nettbaserte løsninger. Elevene kan delta på planlagte undervisningsøkter eller ta kontakt med nettlærerne når de har behov for støtte på morsmålet. Fleksibel opplæring er et tilbud i tillegg til ordinær undervisning, og det er den lokale læreren som har det faglige ansvaret. Et godt samarbeid mellom nettlærerne og lærerne i klasserommet er nødvendig for at prosjektet skal lykkes.

Kriterier for å kunne delta i piloteringen
Krav til kommunen/fylkeskommunen:
  • Elever på 8. og/eller 9. trinn med vedtak om tospråklig fagopplæring må i utgangspunktet delta. I tillegg kan elever i innføringstilbud (for eksempel kombinasjonsklasser) i videregående opplæring og/eller deltakere i grunnskole for voksne med behov for tospråklig fagopplæring i samme område (kommune) delta. Grunnskoleelever som skal være med i prosjektet, skal ha vedtak om tospråklig fagopplæring etter Opplæringslova § 2-8.
  • Kommunen må ha forsøkt å få tak i tospråklige lærere uten å lykkes i ett eller flere av språkene (arabisk, somali og tigrinja). Kommunen kan bare melde på elever i de språkene de ikke har tospråklige lærere i.
  • Kommunen må være Feide-kommune.
  • Tekniske krav:
    • Alle elever må ha tilgang på en PC, et headsett med USB inngang og et løst kamera når de skal delta i sanntidsundervisning.
    • Skolene må kjøre følgende tester på elev-pcer for å sjekke om skolens datautstyr oppfyller minstekravene til å bruke Fleksibel opplæring og om adobe connect fungerer tilfredsstillende:
    • Maskintest
    • Adobe Connect Diagnostic Test
    Krav til skolene
    • Elevene som er med på den enkelte skole må jevnlig være med på nettundervisning. De stedlige lærerne har ansvar for å samtale med elevene på norsk om emnet det har blitt undervist i i etterkant av nettundervisningen.
    • Skoleleder må gi de stedlige lærerne tid til å samarbeide med nettlærerne. I begynnelsen av skoleåret blir det en oppstartsamtale mellom nettlærer og stedlig lærer, og vi vil avholde to lærermøter hvert halvår via nett.
    • De stedlige lærerne må informere NAFO om hvordan de har tenkt å tilrettelegge for at elevene skal være med i sanntidsundervisningen.
    Slik søker du

    Fyll ut vedlagt skjema og send til marit.lunde@oslomet.no om din skole/kommune/fylkeskommune ønsker å delta i piloteringen av Fleksibel opplæring skoleåret 2018/19.

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord