Voksenopplæring

NAFOs oppgaver innenfor voksenopplæring, er knyttet til opplæring hjemlet i opplæringsloven, altså grunnskole og videregående opplæring for voksne.  Opplæringsloven §4A slår fast hvem som har rett til slik opplæring.

Ansvaret for grunnskole og videregående opplæring for voksne, inkludert realkompetansevurdering, ligger hos Utdanningsdirektoratet. Det er kommune og fylkeskommune som skal sørge for å tilby opplæring til voksne som har rett til det.

På disse sidene vil du finne aktuelt stoff om hvordan skolen kan legge til rette opplæringen for voksne minoritetsspråklige elever. Her finner du alt fra pekere til lover, forskrifter og rundskriv til eksempler på god praksis.

Spesialist i opplæring av minoritetsspråklige elever

For å bidra til gode opplæringstilbud til minoritetsspråklige elever og økt kompetanse på skolene, åpnes det nå for at skoleeiere kan søke tilskudd til lærerspesialister i opplæring av minoritetsspråklige elever. Dette er blant annet en oppfølging av tiltak 12 i Regjeringens integreringsstrategi. Les mer om funksjonen som spesialist i opplæring av minoritetsspråklige elever på Utdanningsdirektoratets nettside.

Hva er en lærerspesialist?

En lærerspesialist er en lærer som er særlig faglig oppdatert innenfor sitt felt, og som fungerer som en ressursperson i profesjonsfellesskapet og bidrar i skolens utviklingsarbeid. Formålet med funksjonen som lærerspesialist er å gi lærere mulighet til profesjonell videreutvikling, samtidig som de fortsetter i klasserommet.

Hvem kan bli lærerspesialist?

Lærere i grunnskolen og videregående opplæring, og lærere som underviser voksne på disse nivåene, kan bli lærerspesialister. Det stilles krav til 30 studiepoeng i andrespråksdidaktikk/-pedagogikk og/eller flerkulturell pedagogikk eller tilsvarende realkompetanse, i tillegg til 60 studiepoeng i et relevant skolefag. Det stilles også krav om minst fem års erfaring som lærer. Lærerne kan rekrutteres fra egen skole eller fra universitets- eller høgskolesektor. Det finnes mer informasjon hos Utdanningsdirektoratet.

Hvordan søker man?

Det er skoleeier som kan søke om tilskudd til funksjon som lærerspesialist. Fristen er 12. april. På Utdanningsdirektoratets hjemmeside finner man lenke til søknadsskjema.

Studium knytt til mangfald i skule og barnehage

NAFO har laga ei oversikt over studietilbod i Noreg knytt til norsk som andrespråk og fleirkulturell kompetanse i skule og barnehage. Det er mange spennande studium å velje mellom.

Gå til oversikta over studietilbod her.

Du kan lese meir om vidareutdanning for tilsette i skule og barnehage på Utdanningsdirektoratets heimeside. Det er fleire studietilbod knytt til Kompetanse for kvalitet. Desse studia har søknadsfrist allereie 1. mars.

Sámi álbmotbeaivi

Den 6. februar er det feiring av Samenes nasjonaldag. Dagen som også blir kalla Samefolkets dag, blei feira for første gong i 1993, på same tid som FNs internasjonale urbefolkningsår blei offisielt opna i Karasjok.

Ein dag for alle samar

Avgjerda om ein samisk nasjonaldag blei tatt på den nordiske samekonferansen i 1992, og dagen feirast både i Noreg, Sverige, Finland og Russland. Datoen for feiringa blei valt til minne om det første samiske landsmøtet som fann stad i februar 1917. Dette var første gong nord- og sørsamar frå Noreg og Sverige samla seg til eit stort møte for å drøfte felles problemstillingar på tvers av landegrensene. Dette møtet la grunnlag for arbeid samane seinare har gjort i fellesskap for å sikre folkerettsleg og demokratisk likeverd.

Markering av dagen

Samenes nasjonaldag blir markert fleire stader i landet, mellom anna ved Eidsvollsbygningen der ein representant frå Samerådet og stortingspresidenten held talar og i Kautokeino der 10. klassen ved ungdomsskolen er arrangør, og der det også er markeringar i kyrkja, ved helsesenteret og i idrettshallen. Dagen er offisiell flaggdag i Noreg.

Undervisningsressursar knytt til den samiske nasjonaldagen
  • Samene – tospråklige undervisningsopplegg: Tema Morsmål har laga tospråklege undervisningsopplegg om samefolkets dag for 4.-7. trinn på 12 forskjellige språk. Her finn du tekster, oppgåver, filmar, digital oppgåve og nyttige nettsider.
  • minstemme.no: Her finn du mellom anna artiklar, videoar, oppgåver og quizar om samefolket.
  • Nasjonaldag og nasjonale symbol: Les meir om den samiske nasjonaldagen og om ressursar for barnehage og skole på Sametinget si heimeside.
  • Er du klar for morsmålsdagen?

    Foto: morsmalsdagen.no

     

    Verdensomspennende markering

    21. februar markeres morsmålsdagen over hele verden. International Mother Language Day ble erklært merkedag av UNESCO i 1999. Du kan lese mer om bakgrunnen for morsmålsdagen på Tema Morsmål.

     

    Fokus på urfolkspråk

    40 % av verdens befolkning har ikke tilgang til utdanning på sitt morsmål ifølge UNESCO. Mange språk er i en truet situasjon og står i fare for å dø ut. Derfor er 2019 også det internasjonale året for urfolkspråk eller International Year of Indigenous Languages i UNESCO-sammenheng. Les mer om UNESCOs arbeid for morsmål.

     

    La deg inspirere

    Morsmålsdagen fortjener en markering enten den er stor eller liten. Det er en fin anledning til å skape positiv blest rundt de ulike språkene som finnes i barnehagen eller på skolen. På Tema Morsmål har vi samlet flere tips til hvordan dagen kan markeres. Du kan også lese og la deg inspirere av tidligere markeringer. På siden Morsmålsdagen kan du finne fine plakater du kan trykke ut for å promotere dagen.

    God markering!

     

    Den internasjonale Holocaustdagen

    Foto: Jødedeportasjonsmonumentet i Oslo, tatt av Chris Nyborg

    I november 2005 vedtok FNs generalforsamling at 27. januar skal være Den internasjonale Holocaustdagen. Dagen markeres over hele landet, og er en anledning for skoler til å tematisere rasismens og antisemittismens ytterste konsekvenser.

    Undervisningsressurser fra HL-senteret

    Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret) har utarbeidet mye materiell knyttet til Holocaustdagen. Senteret har i flere år hatt ulike arrangementer og opplegg tilpasset skolers markering av dagen. På senterets nettside kan man lese om aktiviteter de siste årene, finne ideer til aktiviteter og forslag til undervisningsopplegg.

    Holocaustdagen 2019

    HL-senterets nettside ligger forslag til en rekke undervisningsopplegg som kan brukes for å markere Holocaustdagen 2019. Undervisningsoppleggene dreier seg blant annet om refleksjon og oppgaver rundt filmen «Trikken til Auschwitz», bruk av nettressurser for å kartlegge spor av fortiden i nærmiljøet, og for å gjøre seg kjent med og vurdere eksempler på gatekunst og minnesmerker. På siden finnes også PowerPoint-presentasjoner knyttet til oppleggene og informasjon til lærer. Målene med undervisningsoppleggene er å minnes ofrene, gjøre elevene bevisste på sin lokalhistorie knyttet til Holocaust og å analysere og reflektere rundt ulike former for markering av hendelser i fortiden.

    Antisemittisme – før og nå

    Jødisk Museum i Oslo lanserte 19. september 2017 en nettressurs om antisemittisme, som er utviklet for elever og lærere på ungdomstrinnet og i videregående skole. Ressursen har tittelen «Antisemittisme – før og nå» og tilbyr elever og lærere en grundig, oversiktlig og forskningsbasert framstilling av antisemittisme som historisk og nåtidig fenomen.

    Våre fem nasjonale minoriteter

    Nettressursen Nasjonale minoriteter er utarbeidet av NAFO på oppdrag av Utdanningsdirektoratet. På nettsiden kan lærere hente informasjon og undervisningsopplegg om jødenes historie tilpasset ungdomstrinnet og videregående opplæring.

    Tilbakestill glemt passord
    Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord