Nettverk for tospråklige lærere i Norge
NAFO har opprettet et nytt nettverk for tospråklige lærere i Norge. Gjennom nettverket kan lærerne dele erfaringer og lære av hverandre.
NAFO har opprettet et nytt nettverk for tospråklige lærere i Norge. Gjennom nettverket kan lærerne dele erfaringer og lære av hverandre.
Bestefar plantar eit lite nepefrø. Nepa veks og blir gigantisk. Bestefaren treng hjelp til å dra den opp av jorda. Kor mange må hjelpe til for at nepa losnar?
Bildetema har kommet med en ny oppdatering. Nå kan du søke og lage dine egne samlinger med ord.
Mari Johanne Wikhaug Andersen disputerte 21. oktober med avhandlinga Flerspråklighet i yrkesopplæringa. Om språkideologier, læreraktørskap og læreplanutøvelse. Målet med avhandlinga var å få mer kunnskap om språklige forhold på yrkesfag, da særlig språklige forhold knytta til flerspråklighet.
NAFO har i samarbeid med Universitetet i Tromsø og RVTS-Nord fulgt to innføringsklasser i Tromsø kommune når de gjennomførte et traumesensitivt undervisningsopplegg for første gang.
Er du nysgjerrig på hva som er gjort av forskning på morsmålsopplæring og tospråklig opplæring i fag i Norge? Lurer du på hvordan de politiske rammene for den tospråklige opplæringen har utviklet seg fra 1970-årene til i dag? En ny forskningsoversikt ble nylig publisert.
21. og 22. oktober feiret NAFO sitt 20-årsjubileum med å samle totalt 950 deltakere til konferanse. Over 60 formidlere og foredragsholdere har bidratt og delt viktig kunnskap til deltakerne på tvers av nivåer: barnehage, grunnskole, videregående, voksenopplæring, PPT og tospråklige lærere. Tusen takk til alle som har bidratt og deltatt!
I anledning NAFOs 20-årsjubileum utgir vi et jubileumstidsskrift. I tidsskriftet finner du artikler fra både interne og eksterne bidragsytere om temaer som er sentrale for NAFOs arbeid. I tillegg inneholder artikkelsamlingen en presentasjon av NAFOs historie og noen av NAFOs prosjekter.
Hellerud videregående skole markerte Språkdagen 26. september med mottoet «På Hellerud kan vi snakke med hele verden». Elevene fikk høre en rekke foredrag om fordelene ved å ha kultur- og språkkompetanse i arbeidslivet.
På Oslo VO Hovinbyen vil noen lærere få til en mer integrert språk- og fagopplæring. NAFO har møtt noen lærere som er i gang med et utviklingsarbeid. De forteller om utfordringene de står i.