Hvordan bruke Bildetema?
NAFO har laget en film om hvordan man kan bruke Bildetema på sju språk! Filmen er laget på oppdrag fra Foreldreutvalget for grunnopplæringen.
NAFO har laget en film om hvordan man kan bruke Bildetema på sju språk! Filmen er laget på oppdrag fra Foreldreutvalget for grunnopplæringen.
Hva styrker, og hva hindrer minoritetsspråklige barns deltakelse i dialog i barnehagen? Katrine Giæver har undersøkt dette i sin doktorgradsavhandling.
En ny rapport fra NIFU og Fafo har vurdert om det er mulig å måle effekter av opplæringstilbudet til nyankomne elever.
Se opptak av webinaret om den nye læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter med Irmelin Kjelaas.
Er det bare normal andrespråksutvikling, eller kan det være dysleksi? Les mer om dysleksi og flerspråklighet.
Hvordan arbeide målrettet og effektivt med lesing og skriving på tvers av fag? Fire voksenopplæringssentre har deltatt i et utviklingsprosjekt og prøvd ut ulike arbeidsmåter.
Kan du flere enn ett språk? Da er du en ressurs i barnehagen! Lag en flerspråklig lesestund for barna!
Hvor mange språk finnes det i verden? Hvilke språk kan du kjenne igjen? NAFO har laget en kviss om språk og flerspråklighet som kan brukes med klassen.
Et nytt nasjonalt tolkeregister ble lansert 25. mars. Denne artikkelen tar for seg noe av det du må tenke på når du samtaler med hjelp av tolk.
Forskingsprosjektet Tegn på sprog er avslutta etter ti år. Prosjektet har gitt ny innsikt i korleis ein kan sikre den skriftspråklege utviklinga til fleirspråklege elevar.